Menu English

Multipurpose schip voor de tropen: fase 2

St. Steunfonds Bundung

Een multidisciplinair studententeam ontwierp een lichtgewicht, volmechanische laadklep als deelproject binnen het multipurpose binnenvaartschip.

Vraagstelling

Ontwerp een laadklep die gebruikt kan worden om goederen en personen van wal aan boord van een schip te krijgen daar waar weinig voorzieningen zijn. De laadklep moet dienst doen op een schip dat in de binnenlanden van Suriname zal varen. De vraagstelling was: met welke middelen kan een multifunctionele laadklep tot stand komen? De eisen: - 4 m. lang, ook bruikbaar op 1,2 en 3 m. - Maximaal 2 m. breed - Basisconstructie zo licht en stevig mogelijk - Mechanisch te bedienen - Met lokale middelen te repareren - Toepasbaar bij verschillende aanmeer situaties tussen + en – 20 graden vanaf het dek.

Aanpak

Het team bestond uit vier hbo-werktuigbouwkunde studenten en twee mbo-werktuigbouwkunde studenten van het DaVinci College. In de eerste acht weken richtte het team zich op het zoeken naar (bestaande) oplossingen en de toepassing van composiet in laadkleppen. De bevindingen zijn gepresenteerd aan de opdrachtgever, waarna besloten is een haalbaarheidsstudie uit te voeren. Het zelfontworpen concept is in het laatste kwartaal volledig gedimensioneerd, doorgerekend en in schaal 1:10 gebouwd.

Resultaat

Het resultaat voor de opdrachtgever aan het einde van één semester is: een adviesrapport over het concept, een technisch rapport waarin alle berekeningen en overzichtstekeningen zijn opgenomen, een projectdossier waarin alle keuzes die in het ontwerpproces gemaakt zijn onderbouwd zijn en een schaalmodel van het concept. De ontworpen laadklep voldoet aan de gestelde eisen en is zowel aan stuur- als aan bakboord te gebruiken in standen van 1 tot 4 meter.

Duurzaam

  Dit project is duurzaam.

Opleiding(en)

  • Werktuigbouwkunde

Type

Project

Aan dit project werkten mee

Joris Bulters, Sylvester Noordam, Michiel Pors, Jaap van den Berg