Ga direct naar de content
Commerciële Economie

SportMarketing & Management voltijd

Vierjarige community in het Nederlands, start in september

Maak van je passie je beroep en volg de community SportMarketing & Management van de opleiding Commerciële Economie. Je leert kijken en luisteren naar de sportconsument.

Kun je het je voorstellen? Toen jij geboren werd, richtte Nike zich voornamelijk op basketbal en tennis in Amerika. Wist je dat er een aantal Nederlanders verantwoordelijk is voor het succes van Nike? Ben jij de volgende die zo'n groot succes boekt? 

Waar hebben de consumenten behoefte aan? Waar hebben sportverenigingen behoefte aan? En hoe kun je daarop inspelen? Als sportmarketeer help je sportorganisaties klantgerichter te werken. Met jouw diploma Commerciële Economie kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt betrokken zijn bij sportsponsoring of als salesmanager bij een producent van sportkleding aan de slag gaan. Of je kunt bij een gemeente werken om de sportparticipatie te verhogen. Denk ook aan een baan als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, of aan een baan als sponsormanager bij een multinational in de sportbranche.

SportMarketing & Management is één van de vier community's die de opleiding Commerciële Economie aanbiedt.

Deze opleiding is onderdeel van de Rotterdam Business School.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

SportMarketing & Management voltijd

    Meer brochures toevoegen (max 5)

    Zien we jou aan de start van de community SportMarketing & Management?

    Speel video

    Rodney over de opleiding

    Vincent blikt terug op zijn studie

    Ben jij die commerciële sportieveling die wij zoeken?

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?
    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Kennis

    Kennis is een essentieel onderdeel bij een goede beroepsopleiding. Aan het begin van de opleiding ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. De opleiding volg je in één van de vier Rotterdamse werkgelegenheid pijlers. Wij noemen deze pijlers 'community's'. Leer- en werkgemeenschappen van studenten, docenten en bedrijven. Je schrijft je voorafgaand aan de studie in voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders.

    Praktijk

    Je wordt opgeleid tot een breed inzetbare professional in een commerciële werkomgeving. De community's zijn er om je nog beter te verbinden met de praktijk. Er wordt gewerkt met geselecteerde bedrijven uit Rotterdam die zorgen voor het inbrengen van praktijkcases, projecten, stageplaatsen, gastsprekers en praktijkbegeleiders. Dit zorgt voor een duidelijke focus binnen een brede opleiding.

    Persoonlijke ontwikkeling

    Wij vinden het belangrijk dat een student zelf programmaonderdelen kan kiezen. Dit doe je door je stageplaats(en), een minor, je afstudeeropdracht of -onderzoek, je keuzevakken maar ook door te kiezen voor een community.

    Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit vier community's, namelijk de Community SportMarketing & Management, de Community Creative, de Community Global en de Community Social. Over de Community SportMarketing & Management heb je op deze pagina al uitgebreid kunnen lezen. 

    Daarnaast kennen we binnen de commerciële opleidingen nog een community. Deze is verbonden aan de opleiding Small Business & Retail Management, namelijk Entrepreneurship. Bekijk de pagina van  Small Business en Retail Management voor meer informatie.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar staan diverse 'trainingen' en 'wedstrijden' op het programma. Vakken als Sportmarketing en Sportmanagement noemen wij 'trainingen'. De praktijkopdrachten vanuit de sportbranche zijn de 'wedstrijden'. Met andere studenten zorg je voor een innovatieve oplossing als antwoord op een opdracht van de sportbranche. Ook onderzoek je samen met je coach je eigen talenten en leer je deze effectief te ontwikkelen en in te zetten. In de laatste periode ga je op oriënterende stage.

    Na het eerste jaar

    In de hoofdfase verdiep je je verder in de sportbranche. Je bent vooral actief in de praktijk. Je voert moeilijkere projecten uit die allen afkomstig zijn uit de sportbranche. Er staan ook verplichte excursies op het programma (extra bijdrage). Ook bouw je verder aan je talenten en bereid je je voor op de stage van vijf maanden in jaar drie. In jaar vier staat een zelfgekozen minor op het programma. De opleiding rond je af met een afstudeerperiode bij een organisatie in de sportsector.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode stage bij een onderneming of organisatie uit de sportbranche. In het derde jaar loop je vier maanden stage in Nederland of het buitenland.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    Minor Sport- en merkbeleving

    Sponsorgelden nemen af. Bij deze minor leer je hoe je sponsoring juist verhoogt met een meetbaar rendement voor de organisatie. Je zet sportsponsoring niet op als eenrichtingsverkeer, maar vanuit een gelijkwaardige samenwerking met organisaties op basis van gemeenschappelijke merkwaarden en doelen. Het is een platform van co-creatie en merkbelevenissen voor sponsor en gesponsorde.

    Minor Meer dan een club

    FC Barcelona is de eerste betaald voetbal organisatie (BVO) die in plaats van een betaalde sponsor op het shirt, Unicef op het shirt vermeldde. Niet Unicef, maar de voetbalclub betaalt jaarlijks een bedrag van 1,5 miljoen aan het goede doel. Waarom doet FC Barcelona dit, zul je denken... Omdat FC Barcelona meer is dan een voetbalclub en wil bijdragen aan de maatschappij. In deze minor leer je hoe een topsportclub haar maatschappelijke rol kan innemen en daarmee belangen van haar stakeholders, maar ook haar eigen belang kan behartigen. 

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Speciale studieroutes

    Naast de reguliere route bieden we een aantal speciale studieroutes aan.

    • Vwo-route
      De versnelde vwo-route maakt het voor vwo'ers mogelijk om direct in te stromen in het tweede jaar van de opleiding. In dat jaar combineer je de reguliere vakken van jaar twee met een inhaalprogramma van eerstejaarsvakken. Zo kun je als vwo'er de opleiding binnen drie jaar afronden. 
      Meer informatie over de vwo-route

    • Mbo-route
      De mbo-route maakt het voor mbo-studenten CIOS of Sport & Bewegen niveau 4 mogelijk om de opleiding via een speciaal traject te volgen. Er is een aparte MBO-CIOS sport en bewegen klas. 
      Meer informatie over de mbo-route

    • Topsport-route
      De topsportroute is voor topsporters en talenten in de sport die topsport willen combineren met de community SportMarketing & Management. 
      Meer informatie over de topsport-route

    Afstuderen

    In jaar vier werk je aan een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling. Eerdere afstudeeropdrachten waren onder andere bij de Nederlandse Volleybal Bond, Rotterdam Topsport, Nike en Coca Cola.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen school per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen school per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen school per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na je opleiding?
    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Business Administration (BBA) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Met jouw diploma kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als sales- ­of accountmanager bij een producent van sportkleding of –accessoires, binnen een gemeente om sportparticipatie te verhogen, als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, als commercieel manager bij een grote multinational, als sportmarketeer bij een sportmarketing bureau of als projectcoördinator bij een sportbond of sportvereniging.

    Accountmanager

    Een accountmanager is de schakel tussen de sportorganisatie en de klant. Je bent verantwoordelijk voor een aantal klanten of sportverenigingen van je bedrijf of organisatie. Je denkt met deze klanten ('accounts') mee en investeert op allerlei manieren in hen. Je geeft je klanten advies over hoe zij bijvoorbeeld hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen. Je vindt accountmanagers in bijna alle sectoren en branches van de maatschappij. Bijvoorbeeld een accountmanager bij Rabobank.

    Commercieel adviseur

    Als adviseur van bijvoorbeeld een organisatie zoals Rotterdam SportSupport lever je een bijdrage op veel maatschappelijke terreinen door sportverenigingen te versterken. Diverse projecten als de Schoolsportvereniging, Scoren op Zuid en het Jeugdsportfonds dragen niet alleen bij aan een hogere sportparticipatie, maar leveren ook een positieve bijdrage aan sociale vraagstukken binnen sectoren als gezondheid, welzijn, integratie en veiligheid.

    Salesmanager

    Als sales­- of accountmanager kun je aan de slag bij een producent van sportkleding of –accessoires.

    Sportmarketeer

    Als sportmarketeer kijk en luister je naar de sportconsument. Je helpt sportorganisaties klantgerichter te werken. Je bepaalt commerciële doelstellingen die het best bij het bedrijf passen en vertaalt deze. Aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een sportmarketeer bij Triple Double.

    Sportmarktonderzoeker

    Als sportmarktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens en peilt de behoeften van de consumenten, bedrijven en organisaties: aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een onderzoeker in de sportbranche bij het Mulier Instituut.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers HBO-Monitor 2015

    Locatie

    Waar ga je studeren?
    • Max Euwelaan

    • Studeren in Rotterdam

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties
    • Creative Marketing & Sales voltijd

      Creative Marketing & Sales is de community van de opleiding Commerciële Economie voor mensen die graag hun creativiteit gebruiken om zakelijke uitdagingen aan te pakken.

    • Global Marketing & Sales voltijd

      Bij deze community van de opleiding Commerciële Economie verleg je letterlijk en figuurlijk jouw grenzen. Vanuit Rotterdam duik je in de dynamische wereld van internationale marketing en sales.

    • Marketing of Social Business voltijd

      Jij begrijpt dat bedrijven winst moeten maken, maar niet ten koste van alles. Deze community van Commerciële Economie leidt je op tot een sociaal ondernemende marketeer die multi-­inzetbaar is.

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.