Menu English

iLab Flood Control

Flood Control 2015

Een team multidisciplinaire studenten hebben een social game ontwikkeld voor de Nederlandse watersector.

Vraagstelling

De mate van het bewustzijn van overstromingsrisico’s bij burgers en bestuurders is bijna nihil. Onder professionals is er weinig kennis over de problemen die zich op het gebied van communicatie zouden kunnen voordoen wanneer er een overstroming plaats zou vinden. Aangezien de waarschijnlijkheid van een grootschalige overstroming in Nederland statistisch gezien heel laag is, is het uitvoeren van oefeningen in deze noodsituaties moeilijk. Vanuit Flood Control 2015 kwam een vraag om een social game te ontwikkelen om deze trainingsbehoefte te behartigen.

Aanpak

Wat is een social game en waar begin je met het ontwerpen? Tijdens de oriëntatiefase hebben de studenten hier meer inzicht in gekregen. Concepten van het spel zijn door de studenten zelf, alsmede door de beroepspraktijk continu getoetst. Op basis van de gekregen feedback is het spel keer op keer verbeterd. Aangezien de social game op de realiteit is gebaseerd hebben de studenten een tal van onderzoeken verricht om verschillende onderdelen van het spel te onderbouwen.

Resultaat

De studenten hebben een bordspel ontwikkeld, met als doel professionals in de watersector bewuster te maken van de communicatieproblemen die tijdens een overstroming kunnen optreden. Spelers zitten tegenover elkaar en worden gedwongen om met elkaar te overleggen. Het spel roept discussies op tussen de professionals waardoor men bewuster wordt van ieders belangen en bezigheden. Waterschap Hollandse Delta heeft aangegeven om verder met de ontwikkeling van het spel te willen gaan. Daarnaast zal het spel gebruikt gaan worden ter ondersteuning van een module op de Hogeschool gegruikt.

Opleiding(en)

  • Watermanagement
  • Small Business and Retail Management
  • Creative Media and Game Technologies

Type

Afstuderen

Aan dit project werkten mee

Darja Tretjakova