Verkorte deeltijd Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo)

Verkorte deeltijd bachelor in het Nederlands, start in september en februari

Heb je een hbo- of wo-diploma? Dan is de verkorte deeltijd Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) wellicht een goede optie voor jou. Met de verkorte deeltijdopleiding ben je 1 dag in de week op de hogeschool en loop je 1 dag in de week stage. Je hoeft geen baan in het onderwijs te hebben. De verkorte pabo duurt ongeveer 2 jaar.

Voorlichtingsactiviteiten

Bekijk het aanbod en meld je aan
Alles over de open dag van de pabo

Toelatingseisen

Om in aanmerking te komen voor de verkorte deeltijdopleiding moet je beschikken over:

• een afgeronde hbo- of wo-opleiding;
  • reflectief vermogen op hbo-/wo-niveau;
  • voldoende tijd en inzet om aan de studie te werken en stage te lopen. Dit gaat om één dag stage (dinsdag), één dag studeren aan de pabo (vrijdag) en zelfstudietijd;
  • een goede studiehouding en doorzettingsvermogen, wat belangrijk is om de snelheid van de studie aan te kunnen
  • de Wiscat-toets.

Studiekeuzecheck

Voorafgaand aan de verkorte deeltijdopleiding vindt er een studiekeuzecheckgesprek plaats. Met dit gesprek heten we je welkom en bepalen we of je een goede studiekeuze maakt. We kijken ook naar je reflectief vermogen, je taalniveau en je rekenniveau middels de Wiscat. Op basis hiervan adviseren we je of deze opleidingsvariant bij je past.

Eisen Wiscat

Met de score uit deze rekentoets weet je hoe je startniveau is en wat je (mogelijk) moet doen om uiteindelijk de verplichte, landelijke Kennisbasistoets Rekenen-Wiskunde te kunnen halen. De wiscat moet met 103 punten of meer worden gehaald om te kunnen starten aan de verkorte deeltijdopleiding van de pabo. Behaal je een score tussen de 70 en 103, dan krijg je een herkansing. Met een score onder de 70 ben je niet toelaatbaar. Na de herkansing moet de score 103 punten of meer zijn, anders ben je alsnog niet toelaatbaar.

Wil je de mogelijkheid om de wiscat te kunnen herkansen? Schrijf je dan uiterlijk een maand voor de deadline van de inschrijving voor de opleiding in.

Op de pabo

Je krijgt alle vakken die de leerlingen op de basisschool ook krijgen en je leert over didactiek, onderwijskunde en pedagogiek. Je bereidt je lessen voor via onze digitale leeromgeving Brightspace. Tijdens de bijeenkomsten discussieer je met elkaar, bereid je lessen voor de leerlingen voor, ervaar je vormen van onderwijs en werk je aan opdrachten. Er is veel ruimte om onder begeleiding van een ervaren professionele identiteitsbegeleider met elkaar in intervisievormen te praten over wat je meemaakt als leerkracht. De lessen zijn geroosterd op een vaste dag in de week. We kunnen de gehele dag lessen inroosteren. Ervoor, erna of tussendoor is er mogelijkheid om gebruik te maken van de studiefaciliteiten op de pabo, zoals de onderwijswerkplaats met allerlei materialen die je kan gebruiken in je lessen op de basisschool.

Stage

Vanaf jaar 1 loop je meteen een dag stage in de week. Wij regelen een stageplaats voor jou. In het eerste half jaar vindt de stage in de bovenbouw plaats, in het tweede half jaar in de onderbouw. Je stage sluit aan bij de dagelijkse gang van zaken in de groep. Je doet aan zoveel mogelijk activiteiten met kinderen mee en je geeft zoveel als mogelijk les.

Zelfstandig voor de klas

Je kunt je geschiktheidsverklaring in de opleiding al behalen na semester 2 in jaar 1. Je mag dan zelfstandig lesgeven. Dit houdt in dat je de 3 dagen naast je opleiding kan invullen als leerkracht, echter blijf je één dag stagelopen en één dag studeren aan de pabo. In het tweede studiejaar kun je op bepaalde voorwaarden ook vrijgesteld worden van stage.