Ga direct naar de content

Officemanagement deeltijd

Tweejarige Associate degree in het Nederlands, start in september

Wil je je naast je werk verder ontwikkelen met een bedrijfskundige opleiding waarin je kunt kiezen uit modules die het beste passen bij jouw carrière? Dan is deze flexibele Ad iets voor jou!

Heb je een office-functie en wil je jezelf graag verder ontwikkelen op het gebied van organisatiekunde, projectmanagement, HRM en bedrijfseconomie? Bij de Associate degree (Ad) Officemanagement pas je de kennis direct toe op projecten en opdrachten op de werkplek die je al hebt. De ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven en de (semi-)overheid volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Door de crisis en bezuinigingen is de trend 'meer met minder' bij veel van toepassing: bezuiniging op personeel, efficiëntere werkprocessen en meer focus op de klant zijn enkele gevolgen. Als 'bedrijfskundig' officemanager kom je daardoor ook in een andere rol in je werk. Je wordt zelfstandiger, kunt over meer complexe vragen op je werk een mening vormen en een besluit nemen en zal steeds vaker zelf projecten en processen leiden.

Met de Ad Officemanagement word je voorbereid om mee te gaan met deze ontwikkelingen en hierop te anticiperen. Deze 2-jarige hbo-opleiding, waar je intensief wordt begeleid door een persoonlijke coach, is gericht op alle aspecten die te maken hebben met jouw werkplek en het verbeteren en vernieuwen van processen in organisaties.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Officemanagement deeltijd

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    In het begin van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Flexibele modules

    Echt flexibel studeren naast je werk kun je in de deeltijd Associate degree Officemanagement. Bij Officemanagement kies je modules in de route Management en Leiderschap die het beste bij jouw talenten en persoonlijke ontwikkeling passen.

    De route Management en Leiderschap bestaat uit zes verschillende modules op het vlak van leiderschapontwikkeling, procesinrichting, teamleiderschap, projectmanagement, klantmanagement en innovatie. Samen met je persoonlijke leercoach ontdek je hoe jij het beste leert en daarmee ook jezelf tot een meer waardevolle werknemer ontwikkelt. Of je nu operationele medewerker bent binnen de (maatschappelijke/zorg/welzijn) dienstverlening of in de backoffice van een instelling, hier kun je je ambities waarmaken. Iedereen die beter wil functioneren binnen zijn team en organisatie, zelf projecten wil aanpakken en vernieuwingen wil doorvoeren zal de route Management en Leiderschap als de perfect passende opleiding ervaren. 

    Bij de route Management en Leiderschap pas je de kennis direct toe op projecten en opdrachten op de werkplek. Zo hebben jij én je werkgever er beiden profijt van. Elke module duurt een half jaar en wordt afgesloten met een beroepsproduct en een uitgebreid assessment van je professionele ontwikkeling. De Ad’s Officemanagement en Management in de Zorg starten gezamenlijk in module 1. Daarna kun je binnen modules 2 en 3 een keuze maken. De module 4 over innovatie en veranderen is ook gezamenlijk. Na afronding van je opleiding kun je meer verantwoordelijkheid aan en een stap verder maken in je functie. Nu en in de toekomst. 

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar start je de ontwikkeling van je persoonlijk leiderschap. Dit ontwikkel je door binnen je organisatie waar je werkzaam bent te leren kijken naar de inrichting, het bestaansrecht maar vooral jouw eigen rol hierin. De module wordt afgesloten met een organisatieanalyse en een assessment over jouw persoonlijke leiderschapontwikkeling.  

    Bij module 2 kun je kiezen uit Presterende teams of Leanprocessen verbeteren. Presterende teams gaat over teamleiderschap en hoe je je eigen rol binnen een team kan versterken en je collega’s kan helpen om samen beter te functioneren.  

    Leanprocessen verbeteren gaat over de inrichting van de organisatie en hoe je met slimme verbeteringen de processen efficiënter en effectiever kunt maken. 

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar kun je kiezen uit Customer journey of Project- en programmamanagement. Bij Customer journey leren we je kijken door de ogen van de klant/cliënt om op die manier samen met het team en de ketenpartners het proces optimaal af te stemmen op de behoeften.  

    Bij Project- en programmamanagement leer je een goede project assistent te worden die let op organisatie, voortgang, financiën en communicatie.  

    De Module Creatief leiderschap behelst jou als beroepsprofessional bij het implementeren en draagvlak ontwikkelen voor innovaties en veranderingen binnen jouw organisatie.

    Werk en studie

    Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren.

    De coaching bij de route Management en Leiderschap is gepersonaliseerd. Dat houdt in dat je twee jaar dezelfde coach hebt die je helpt bij je persoonlijke leerroute en vraagstukken. In het programma ruimen we veel tijd in voor persoonlijk contact met je coach en intervisie momenten in je coachgroepje van maximaal 8 studenten. 

    Ook kun je een beroep doen op het bureau Studentzaken en de studentendecaan van de Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    1 dag les per week
    12 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na je opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Alumni

    De Rotterdam Academy heeft een gezamenlijke alumniverenging voor de opleidingen Ondernemen, Officemanagement, Maintenance & Mechanics, Engineering en Pedagogisch Educatief Medewerker.

    'Linked-Out' is een jonge netwerkorganisatie die afgestudeerden, het beroepenveld en huidige studenten bijeen brengt. We vinden het belangrijk contact te onderhouden met oud-studenten om zo de relatie en de interactie met het beroepenveld vorm te geven en uit te bouwen.

    Blijf op de hoogte en meld je aan voor de LinkedIn-groep van alumnivereniging Linked-Out.

    Typen functies

    De Ad Officemanagement leidt op voor twee typen functies: management-ondersteunende functies en leidinggevende functies.

    Management-ondersteunende functies

    In deze functies ondersteun je het management op organisatorisch/bestuurlijk, inhoudelijk en administratief vlak. Denk bijvoorbeeld aan het inwinnen van informatie, het voorbereiden van beleid, het nemen van initiatieven en de bewaking van een proces of project. Ook werk je samen met mensen met zeer uiteenlopende functies. Kortom, je hebt een breed takenpakket. Je moet dus snel en effectief kunnen handelen.

    Leidinggevende functies

    In deze functies ben je verantwoordelijk voor een afgebakend gebied of (eigen) afdeling in een organisatie. Ook heb je beslissingsbevoegdheid en geef je mede sturing aan bedrijfsprocessen. Je draagt actief bij aan het optimaal functioneren van het bedrijf. Daarnaast heb je een duidelijke visie, stelt doelen en weet mensen op integere, inspirerende en motiverende wijze aan te sturen. 

    Bekijk een aantal voorbeelden van functies

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij de bacheloropleiding Bedrijfskunde van Hogeschool Rotterdam.

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.