Over het project
Projectbeschrijving
Dit promotieonderzoek richt zich op de begrijpelijkheid van mondelinge en schriftelijke geneesmiddelinformatie voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden (moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid). In vijf deelstudies wordt gekeken naar (1) de communicatie over de medicatie tussen verpleegkundigen en patiënten met hartfalen; (2) de begrijpelijkheid van de formulering van etiketteksten met behulp van een systematische literatuurstudie; (3) de interpretatie van de huidige etiketteksten; (4) de interpretatie van de verbeterde etiketteksten en (5) de interpretatie van de gepersonaliseerde bijsluiter. De verbeterde etiketteksten worden geïmplementeerd in de nationale geneesmiddeldatabases, waardoor ze direct beschikbaar worden voor patiënten en zorgverleners. De verbeterde etiketteksten worden ruim twee jaar na de implementatie geëvalueerd.
Resultaten
- The impact of textual elements on the comprehensibility of drug label instructions (DLIs): A systematic review
Artikel Plos One, mei 2021 - Development of Comprehensible Prescription Label Instructions: A Study Protocol for a Mixed-Methods Approach
Artikel Frontiers in Pharmacology, juli 2020 - Begrijpelijke etiketteksten opstellen in de apotheek
E-learning Stichting Health Base, juni 2018 - Richtlijn voor het opstellen van begrijpelijke etiketteksten
Richtlijn Stichting Health Base, april 2018 - Wat moet er op het etiket? Onderzoek naar begrijpelijke etiketteksten en implementatie ervan in de apotheek
Projectverslag ZonMw, 2018 - De begrijpelijkheid van etiketteksten op de verpakking
Artikel Nivel, 2018
Samenwerkingen
Het promotieonderzoek draagt op verschillende manieren bij aan het onderwijs. De bevindingen kunnen, als het gaat om begrijpelijke schriftelijke én mondelinge communicatie met patiënten, direct geïmplementeerd worden in het onderwijs. In het onderwijs kan er meer aandacht besteed worden aan communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, vooral in de Rotterdamse zorgcontext met superdiversiteit. Studenten worden zich bewust van hun rol als verpleegkundige en de communicatie rondom de geneesmiddelinstructies. Het promotieonderzoek is een uitgelezen kans voor de ontwikkeling van de onderzoeksvaardigheden. De vaardigheden die ontwikkeld worden, zijn direct te implementeren in het dagelijkse onderwijs en zullen ook binnen de vakgroepen (team van collega’s voor een cursus) gedeeld worden. Het onderzoek kan collega’s en studenten ook inspireren: het is een voorbeeld van een praktijkonderzoek dat op korte termijn tot verbetering in de praktijk heeft geleid.
Samenwerkingspartners
Stichting Health Base, Nivel, Universiteit Utrecht, Universiteit Groningen en Universiteit Maastricht.
Projectfeiten
![]() Lopoptijd 2021 - 2026 |
![]() Financiering NWO-Promotiebeurs |
![]() Lectoraat Lectoraat Tranisities in Zorg |
Het project is een voorbeeld van een praktijkonderzoek dat op korte termijn tot verbetering in de praktijk kan leiden
Docent-onderzoeker