Ga direct naar de content

Preventie van gedragsproblemen bij kinderen

Onderzoek naar de effectiviteit van preventieprogramma’s en vereiste competenties van leerkrachten basisonderwijs
Publicatiedatum: 01 april 2016

In Rotterdam wonen relatief veel kinderen in de basisschoolleeftijd met ernstige psychosociale problemen. Onder andere agressie, opstandig gedrag en hyperactiviteit behoren tot de meest voorkomende psychosociale problematiek bij deze groep. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle preventie bij deze kinderen is om te weten welke preventieprogramma’s effectief zijn en welke kinderen behoefte hebben aan intensievere ondersteuning en zorg. Dit onderzoek geeft antwoord op deze vragen.

Toon:

Kinderen die tijdens de basisschoolperiode ernstig externaliserend probleemgedrag vertonen lopen het risico om later ernstige problemen te ontwikkelen, zoals antisociaal en delinquent gedrag, verslavingproblematiek en angst- en stemmingsklachten.

In Rotterdam wonen relatief veel kinderen met ernstige psychosociale problemen. Externaliserend probleemgedrag (waaronder agressie, opstandig gedrag, hyperactiviteit, aandachtstekort, ongehoorzaam zijn en zwakke prosociale vaardigheden) behoort tot de meest voorkomende psychosociale problematiek bij Rotterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle preventie bij deze kinderen is om te weten welke preventieprogramma’s effectief zijn, waarom deze programma’s effectief zijn en welke kinderen behoefte hebben aan intensievere ondersteuning en zorg en waarom dat zo is. 

Preventie bij de jeugd in Rotterdam

Ook in het Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel ligt de nadruk op preventie. De oprichting van de Rotterdamse Academische Werkplaats ST-RAW heeft recentelijk een boost gegeven aan duurzame en gezamenlijke inspanning op onderzoek naar de effectiviteit en de implementatie van nieuwe preventiestrategieën. Dit onderzoek zal dan ook een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de doelstellingen van ST-RAW. 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.