Ga direct naar de content

Het meten van EBP competenties

EBP-kennis en vaardigheden van studenten en docenten
Publicatiedatum: 01 januari 2013

De laatste jaren worden er hogere eisen gesteld aan de kennis over evidence-based practice (EBP) en onderzoeksvaardigheden van hbo-studenten. Daarom wordt er in het onderwijs veel aandacht besteed aan het toepassen en integreren van evidence-based handelen en het uitvoeren van (praktijkgericht) onderzoek. Om de resultaten van het vernieuwde onderwijs over EBP en onderzoeksvaardigheden te kunnen evalueren willen we de kennis en vaardigheden van studenten en docenten bepalen.

Toon:
  • In juni 2013 is er toestemming gegeven door de ethische commissie van de NVMO (Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs) voor uitvoering van dit project.
  • Eind studiejaar 2012-2013 zijn de metingen uitgevoerd bij de tweede- en vierdejaarsstudenten, en docenten van de opleidingen Logopedie en Ergotherapie (zie Neijenhuis & Verhoef, 2013), eind 2013-2014 is een start gemaakt bij de opleiding Verpleegkunde (zie Verhoef & Neijenhuis, 2014), en in het studiejaar 2015-2016 zullen de opleidingen Fysiotherapie en Verloskunde volgen.
  • In het najaar van 2014 is gestart met het uitvoeren van de metingen bij professionals, te weten logopedisten. Zij volgden een nascholing op het gebied van EBP en zullen zowel voor als na deze scholing de vragenlijsten (online) invullen. Resultaten van de voormeting zijn vergeleken met studenten en docenten van de opleiding logopedie en toonden een grote ‘gap’ tussen pas afgestudeerde en ervaren logopedisten (Neijenhuis, Verhoef, Witkamp & Dekker-van Doorn, 2015). Resultaten van de nameting worden gepresenteerd op het EBHC-congres te Sicilië.
  • In het voorjaar van 2015 zal er, op basis van een behoefteanalyse, een nascholing ontwikkeld en uitgevoerd worden voor docenten van de opleiding Verpleegkunde. Ook zij zullen zowel voor als na de scholing de vragenlijsten invullen.

Boek

  • Evidence-based practice voor paramedici. 
    Een zeer uitgebreid en gedegen handboek dat beschouwd kan worden als een start- en eindpunt voor iedere student paramedisch als het gaat om het aanleren van de principes van evidence-based practice. Door de vele voorbeelden in het boek wordt de (toch vrij ingewikkelde stof) begrijpelijk gemaakt.

Presentaties

  • Neijenhuis, K., Verhoef, J., Witkamp, E., Dekker-van Doorn, C. (2015). Measuring EBP competencies of SLT students, lecturers and practitioners; where are the gaps? Presentatie op
Europees congres voor logopedie (CPLOL). Florence, Italië.
  • Neijenhuis, K., Verhoef, J., Dekker - van Doorn, C.M. (2013). Review of EBP competency in the curricula of allied health studies. Presentatie op Evidence Based Health Care Conference 2013. Taormina, Italie.
  • Verhoef, J., Neijenhuis, K. (2014). Measuring Evidence-Based Practice competencies of occupational therapy students. Presentatie, 16th International Congress of the World Federation of Occupational Therapists, Yokohama, Japan (18th-21st June, 2014).

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.