Visie-ontwikkeling en herijking bekwaamheidseisen

Actueel onderwijs
Publicatiedatum: 15 december 2017

Het beroep van docent is in ontwikkeling. Hoe leidt de hogeschool leraren van de toekomst op, in de Rotterdamse context en in de wijde omgeving? Het lectoraat Samen Opleiden denkt mee over de aangescherpte visie voor de tweedegraads lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam, de nieuwe bekwaamheidseisen en een nieuw toetshuis en curriculum.

Toon:

Visie

Bij het ontwikkelen van de nieuwe visie voor de tweedegraadsopleidingen staan drie pijlers centraal: 

  • visie op het beroep
  • visie op het onderwijs bij de lerarenopleiding
  • visie op werkplekleren

Bekwaamheideisen van het beroep

De bekwaamheidseisen van de tweedegraads lerarenopleiding zijn herijkt. Het is nu zaak dat elke lerarenopleiding deze bekwaamheidseisen doorvertaalt naar de eigen situatie, waarmee ze zich kunnen profileren. De lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam zet sterk in op de pedagogische bekwaamheid. De bekwaamheidseisen zijn op eindniveau geformuleerd. Dat betekent dat er voor propedeuse- en hoofdfase niveau keuzes gemaakt worden in hoeverre de studenten bepaalde bekwaamheidseisen al moeten beheersen. Samen met opleidingsscholen kijkt de hogeschool ook naar de bekwaamheidseisen na het afstuderen:  Wat heeft een beginnende leraar nodig? Wat is passend bij de lerarenopleidingen in Rotterdam? 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.