Ga direct naar de content

Leesbevordering op de basisschool

Inzicht krijgen in praktijk
Publicatiedatum: 01 januari 2012

Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in praktijk van de leesbevordering in groep 7 en 8 en in de effectiviteit van onderscheiden vormen van leesbevordering voor verschillende typen leerlingen.

Toon:

Welke vormen van leesbevordering worden er ingezet in groep 7 en 8 van het Nederlandse basisonderwijs en wat is het effect van verschillende leesbevorderingsprogramma's op de ontwikkeling van lees- en taalvaardigheid, en op het leesgedrag en de leesattitude van leerlingen?

Goed kunnen lezen is van wezenlijk belang om goed te kunnen functioneren in de hedendaagse informatiemaatschappij. Het taalvaardigheidsniveau dat nu wordt gevraagd bij het uitoefenen van een beroep of het volgen van onderwijs, is hoger dan vroeger. Het dagelijks werk bestaat voor een steeds groter deel uit het selecteren, interpreteren en evalueren van informatie; taken die door lezen geoefend kunnen worden, zowel op school als in de vrije tijd (Raukema, Schram & Stalpers, 2002). Lezen maakt slimmer en succesvoller, wie graag leest is over het algemeen taliger en bijvoorbeeld een betere speller (Mol, 2010).

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.