Ga direct naar de content

Laaggeletterdheid: Thuis in taal

Een taalrijke omgeving voor kinderen met taalachterstand
Publicatiedatum: 01 januari 2012

Welke specifieke aanpak kunnen basisscholen gebruiken om laaggeletterde ouders van kinderen met taalachterstanden te stimuleren thuis een taalrijke omgeving te bieden?

Toon:

Laaggeletterdheid is een probleem met gevolgen voor mensen zelf, hun maatschappelijke positie en de samenleving. Een belangrijke oorzaak van laaggeletterdheid waarover steeds meer onderzoeksmateriaal beschikbaar is betreft de thuissituatie van kinderen en de taal die thuis aangeboden wordt. In Rotterdam is het probleem laaggeletterdheid relatief groot: circa 22% van de volwassen Rotterdammers heeft lees- en schrijfproblemen ten opzichte van het landelijke percentage van 13%. De aanpak van laaggeletterdheid krijgt de laatste jaren daarom volop aandacht in landelijk en Rotterdams beleid. Tegelijkertijd is laaggeletterdheid een onderbelicht thema op basisscholen en worstelen veel leerkrachten met het vormgeven aan de samenwerking met ouders.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.