Ga direct naar de content

Schoolcijfers bij De Vierambacht

Schoolcijfers bij De Vierambacht - interview met partnerschool

"De Vierambacht heeft intensief contact met Hogeschool Rotterdam. Zo hebben we structureel stagiaires van de lerarenopleidingen en maken studenten regelmatig opdrachten bij ons. We denken als school graag mee over het onderwijs, samen met het onderwijs. Vanuit de praktijk en de hogeschool bundelen we de krachten om zo de (toekomstige) leraar te equiperen een nog betere leerkracht te zijn. Toen we de vraag kregen mee te doen aan het project Schoolcijfers wilden we graag aanhaken. Deels vanuit het feit dat we van de Rijksinspectie met de materie aan de slag moesten, maar ook gezien onze prettige samenwerking met de medewerkers van het Kenniscentrum Talentontwikkeling.

Schoolcijfers bij De Vierambacht

Bij De Vierambacht hebben we het project toegespitst op rekenen, maar is er onderscheid aangebracht in een onderbouw en midden-/bovenbouw onderdeel. In de onderbouw lag het accent op de inventarisatie van alle beschikbare gegevens, om zo een eenduidige lijn uit te kunnen zetten. Gezamenlijk hebben we overzichtmijlpalen vastgelegd, bijvoorbeeld dat kinderen de getallen 1 t/m 15 kunnen benoemen en deze vervolgens in een format vastgelegd. Zo zie je in een oogopslag welke kinderen het beheersen. Dat document wordt nu generiek toegepast en levert gevalideerde data op. Het is krachtige ondersteuning voor leraren geworden. Niet alleen in de lessen zelf overigens, het wordt ook als gespreksstof met ouders gebruikt. In de bovenbouw zijn we aan de slag gegaan met het inzetten van groepsplannen als levend document. We hebben meer momenten ingeroosterd om de plannen tussentijds te evalueren en te bespreken, bijvoorbeeld tijdens studiedagen. Zo kijken we of de gestelde doelen voor de verschillende arrangementen zijn behaald. Op die manier kunnen we nog beter doordenken wat we gaan doen in een schooljaar. We houden nu de einddoelen scherper voor ogen tijdens de reis die we met de leerlingen maken.

Succesfactoren Schoolcijfers

Vanuit onze school was er een duidelijke aanleiding en noodzaak om mee te doen. Er zijn twee vakdocenten geweest die zich bijzonder hebben ingespannen om het project in de onderbouw en de midden-/bovenbouw te leiden en het tot een succes te maken. Vervolgens is het door de collega's in teams opgepakt en geïmplementeerd. De focus lag op het rekenen, maar we willen deze manier van werken verder uitrollen.

Bij het kenniscentrum is gewerkt vanuit enthousiasme en gedrevenheid, maar ook met verstand van zaken. De wetenschappelijke onderbouwing die vanuit de kennispartners is geleverd, zorgt voor een solide basis onder de methodiek. Wat ons aansprak in de opzet van Schoolcijfers is dat we vanuit de realiteit van onze school, onze leerbehoefte konden vertrekken. Daarnaast is het internationale karakter vanwege de samenwerking met Belgische partners een plus geweest in dit traject. Je zou deze nieuwe manier van werken aan alle leraren moeten verplichten. "

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.