Ga direct naar de content

Het Talent (h)erkend

Leren herkennen van talent
Publicatiedatum: 01 januari 2011

Is het mogelijk om minimaal 20 docenten van basis- en vmbo scholen in de regio Rotterdam te ondersteunen bij het leren herkennen van talenten bij leerlingen door in een nieuw regionaal kennisnetwerk gezamenlijk onderzoek te verrichten naar nieuwe interventiestrategieën gebaseerd op dialogic teaching en deze in enkele pilots in de praktijk te beproeven?

Toon:

De onderzoekscontext wordt gevormd door twee vmbo scholen en een basisschool in Rotterdam.

Er is bij docenten van genoemde scholen een handelingsverlegenheid om bij leerlingen talenten al in een vroeg stadium te herkennen en te erkennen. Dit project speelt in op de directe hulpvragen van de scholen/docenten.

Projectbeschrijving

Gevalstudie, de casussen beschrijven in context via 'Rich description' Interventiestudie via ontwikkelingsonderzoek met als eerste element 'de les'.

  • de werkbare pedagogisch elementen van dialogic teaching zijn bepaald en vertaald in bruikbare interventies;
  • 20 docenten hebben binnen een pilotsetting actief geparticipeerd aan het experimenteren met en ontwikkelen van verschillende methodieken gerelateerd aan dialogic teaching;
  • de docenten hebben beproefde (evidence base) handvaten gebaseerd op dialogic teaching aangereikt gekregen om actief te kunnen werken aan het uitbreiden van hun pedagogisch handelingsrepertoire;
  • docenten zijn pedagogisch beter toegerust om talenten van leerlingen te (h)erkennen;
  • docenten zijn beter toegerust om op basis van de herkende talenten hun leerlingen te motiveren om te leren;
  • de creatie van een duurzaam netwerk van (vmbo-)scholen, docenten en de Hogeschool Rotterdam waarbinnen voortdurende kennisdeling plaatsvindt;
  • de ontwikkelde kennis en opgedane ervaringen worden ingezet om de Lerarenopleidingen en de Masteropleidingen Leren & Innoveren en Pedagogiek te actualiseren en innoveren.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.