Ga direct naar de content

Adolescentiepsychologie binnen de school

Publicatiedatum: 01 september 2016

Hogeschool Rotterdam werkt samen in zes opleidingsscholen voor voortgezet onderwijs. De opleidingsscholen committeren zich aan een reeks opleidingsonderdelen die op de school worden verzorgd in de vorm van leerwerktaken. Op deze manier wil de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam werken aan voldoende ruimte voor contextspecifieke varianten van opleidingsonderdelen.

Toon:

De evaluaties van de studenten van de leerwerktaak Adolescentiepsychologie zijn overwegend positief. Zo wordt de leerwerktaak nuttig, leerzaam en interessant gevonden, was er een goede afwisseling tussen en koppeling van praktijk en theorie en verwachten de studenten dat ze de kennis kunnen inzetten als ze contact hebben met leerlingen.

De schoolopleiders vermelden dat de studenten de leerwerktaak als praktijkgericht en betekenisvol hebben ervaren, omdat ze tijdens de praktijkopdrachten in contact kwamen met leerlingen, en omdat de stof ook over hun eigen ontwikkeling gaat. Door middel van de autobiografie is de verbinding tussen de eigen ontwikkeling en die van leerlingen expliciet gelegd.

Enkele schoolopleiders vinden dat het uitvoeren van de leerwerktaak binnen de context van de opleidingsschool een meerwaarde heeft voor de studenten, met name wegens de contacten met de leerlingen en de mogelijkheid die dat geeft om theorie en praktijk te koppelen. Andere schoolopleiders zien die meerwaarde minder, met name wegens logistieke problemen rondom planning en roostering.

"Wauw! Wat was dit een leuke opdracht. Ik ben dingen over mijzelf te komen weten die ik anders nooit zou weten."

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.