Menu Zoeken English

Laaggeletterde ouders betrekken bij de taalontwikkeling van hun kind

verbeteren van de samenwerking tussen professionals en kwetsbare ouders
Publicatiedatum: 01 september 2016

Het doel van dit project is na te gaan hoe programma’s waarin laagopgeleide ouders worden aangemoedigd de vroege talige en geletterde ontwikkeling van kinderen te stimuleren, beter kunnen worden toegesneden op de behoeften van deelnemende gezinnen.

Toon:

Resultaten

Wat levert het project aan kennis en producten op?
  • Praktijkvoorbeelden en handvatten voor hbo's om studenten in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie voor te bereiden op het werken met laaggeletterde gezinnen door de thuissituatie, naast de schoolomgeving, te benutten.
  • Een beproefde handreiking voor (aankomend) begeleiders van laaggeletterde gezinnen thuis om de ouder-kind interactie en taalomgeving te verrijken gebruik makend van de bronnen in de thuissituatie.
  • Kennis over de leefwereld van laaggeletterde gezinnen en de taalomgeving thuis, samengevat in een beschrijving door middel van portretten.
  • Interventiematerialen die kunnen worden toegesneden op de situatie van kinderen van laaggeletterde, laagopgeleide en anderstalige ouders.
  • Publicaties over de ontwikkelde handreiking en het betrekken van laaggeletterde ouders bij de taal- en geletterdheidsontwikkeling van hun kind. 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.