Ga direct naar de content

Ouderbetrokkenheid

Bij loopbaanoriëntatie en begeleiding het grootstedelijk VMBO
Publicatiedatum: 01 september 2014

Loopbaanorientatie en –begeleiding (LOB) staat hoog op de politieke agenda in Rotterdam. Een relatief groot percentage van de Rotterdamse jongeren verlaat het onderwijs zonder startkwalificatie of wisselt van opleiding. Loopbaanorientatie en –begeleiding draagt onder andere bij aan het voorkomen van schooluitval. Ouders blijken een belangrijke rol te spelen in deze begeleiding.

Toon:

Uit de gesprekken met de scholen gevestigd op Rotterdam Zuid blijkt dat zij loopbaanoriëntatie- en begeleiding hoog op de agenda hebben staan. De betrokkenheid van ouders hierbij wordt van groot belang geacht maar scholen geven aan moeite te hebben om ouders bij de loopbaanprogramma's te betrekken. Uitgangspunt van dit onderzoek is daarom om samen met scholen, ouders en leerlingen in de grootstedelijke context interventies te ontwikkelen om het loopbaanondersteunend gedrag van ouders te stimuleren.

Onderzoeksvraag

Welke mechanismen in interventies van scholen voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs in de grootstedelijke context dragen zodanig bij aan het loopbaanondersteunend gedrag van ouders dat het loopbaanleren van de leerlingen toeneemt?

Het onderzoek sluit aan bij de verbondenheid van Hogeschool Rotterdam bij het Nationaal Programma Rotterdam Zuid en de daaruit voortvloeiende impuls voor ouderbetrokkenheid in de Children's Zone vanuit het Expertisecentrum Maatschappelijk Innovatie. Het onderzoek verbindt de onderzoekslijnen Inclusie en Optimalisering Leerprocessen.

Dit promotieonderzoek is een vervolg en verdieping op het proefschrift 'Een kwestie van vertrouwen' van Mariëtte Lusse.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.