Menu English

Werken met narratieve en ludische vormen

Het creëren van speelruimte

Publicatiedatum: 01 maart 2021

De conceptualisering van de begeleidingskunde als het creëren van speelruimte en het ontwikkelen en onderzoeken van (werk)vormen die daarbij van dienst zijn, is een blijvend aandachtsgebied van het lectoraat. Veel is er rond dit thema al vanuit het lectoraat gepubliceeerd en het is een hechte basis gaan vormen onder het collectieve gedachtengoed van de masteropleiding Begeleidingskunde.

Toon:

Projectbeschrijving

Het blijvende onderzoeksthema speelruimte krijgt binnen het lectoraat telkens nieuwe concretiseringen. Concrete projecten op dit moment zijn:

-          Art Based Dialogue en Art Based Reflection: de kunst inzetten als medium om dat wat maar moeilijk woorden kan krijgen toch in communicatie te brengen.

-          Stilte in organisaties, onderzoeksgroep van organisatiebegeleiders, geïnitieerd samen met prof. Dr. Danielle Zandee van Universiteit Nijenrode.

-          Beeldargumentatie: onderzoeken en rapporteren van handelingsonderzoek waarin beelden een belangrijke rol vervullen.

Verbinding met onderwijs

Speelruimte is niet alleen een centraal concept in het curriculum van de masteropleiding Begeleidingskunde; ook in de uitvoering van het onderwijs is het creëren van speelruimte een belangrijk kenmerk van de opleiding.