Leesbevordering in groep 7 en 8 van het primair onderwijs in Nederland

Reading promotion of fiction and nonfiction texts. Determinants of elementary school teachers’ reading promotion behavior and their students’ leisure time reading.

We zien dat Nederlandse leerlingen een niet erg positieve leesattitude hebben en weinig lezen, zowel op school als thuis. Daarnaast blijkt dat nieuwe generaties een nog minder positieve attitude hebben en nog minder lezen dan de generaties daarvoor en dat leerlingen steeds minder lezen naarmate ze ouder worden. Het is dus belangrijk om uit te zoeken hoe de kwaliteit en de kwantiteit van het lezen kunnen worden bevorderd. Daarbij dient de aandacht vooral uit te gaan naar de leesbevorderende activiteiten van leerkrachten in het basisonderwijs. Leesbevordering maakt immers deel uit van hun taken en er is alle reden om aan te nemen dat zij kunnen bijdragen aan een positieve leesattitude van hun leerlingen. Tegelijkertijd wisten we niet of nauwelijks wat leerkrachten aan leesbevordering doen en door welke factoren hun leesbevorderend gedrag wordt bepaald.

Over het project

Projectbeschrijving

Om het taalonderwijs op basisscholen te kunnen verbeteren, moeten we uitgaan van wat de wetenschap heeft opgeleverd aan kennis over effectieve taaldidactiek, nagaan in hoeverre deze kennis geldig en toepasbaar is in het Nederlandse onderwijs en een plan uitstippelen om lacunes in deze kennis op te vullen en om opgedane inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk

(Beoogde) resultaten

• Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2020). Teachers’ reading promotion activities: variation, structure and correlates. L1 Educational Studies in Language and Literature. 20, 1-27.
  • Ruwette, M., & van Schooten, E. (2015). De ontbrekende schakel. MeerTaal, jaargang 2, nr. 3, Enschede.
  • Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2014). Feestend Lezen. SLO Netwerkdag taalcoordinatoren, 25 september 2014, Utrecht.
  • Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2014). The missing link: teachers’ attitude towards reading promotion in The Netherlands. Association for Low Countries Studies, 11 september 2014, University College London, Londen.

Samenwerkingen

Minorstudenten Pabo hebben geholpen vragenlijsten voor basisschoolleerlingen te ontwerpen en af te nemen.

"Aan de basis van goed leesonderwijs ligt het besef van leerkrachten van hun morele verantwoordelijkheid om hun leerlingen tot lezen aan te zetten ."

Marlon Ruwette

Medewerkers

betrokken bij dit project

Medewerkers betrokken bij dit project