Conclusies en aanbevelingen
Conclusies en aanbevelingen
Op basis van de resultaten van de vier studies concluderen we dat de stappen van het programma Thuis in Taal bijdragen aan succesvolle partnerschappen tussen leraren en laagopgeleide ouders om de mondelinge taalontwikkeling van kinderen te stimuleren:
- Leraren kunnen gecoacht kunnen worden om met het programma te werken en ervaren het als een waardevolle toevoeging.
- Deelname van laagopgeleide ouders neemt toe tijdens ouder-kind activiteiten op school.
- Ook de verbale interactie met hun kind tijdens activiteiten en het aantal taalactiviteiten thuis groeit.
De resultaten bieden aanknopingspunten voor verdere versterking van het programma en voor implementatie in zowel de praktijk als het beleid. De theoretische principes kunnen gebruikt worden in diverse settings en zijn bedoeld om te inspireren bij het vormgeven van nieuwe schoolpraktijken, waarbij steeds wordt voortgebouwd op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders. Op basis van de resultaten worden aanbevelingen gedaan voor leraren, opleiders en beleidsmakers om het aangaan van partnerschappen met laagopgeleide ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van kinderen duurzaam te bevorderen. De ontwerpprincipes van het programma Thuis in Taal worden op dit moment toegepast op diverse scholen in Rotterdam en omstreken en in Brussel.
Producten en publicaties
- Beter Thuis in Taal. Verbeter de samenwerking met ouders voor meer taalstimulering thuis
Publicatie magazine, december 2020 - At home in language: Design and evaluation of a partnership program for teachers with lower-educated parents in support of their young children’s language development.
Publicatie proefschrift Martine van der Pluijm, november 2020 - Blij(f) praten!: een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal
Publicatie handreiking, oktober 2019 - Blij(f) Verbinden!: tips uit onderzoek om de samenwerking met ouders in de Voor- en Vroegschoolse Educatie te verbeteren voor meer taalstimulering thuis.
Publicatie werkboekje, oktober 2019 - Thuis in taal: zeven stappen voor leraren om samen met álle ouders een taalrijke omgeving te bieden aan jonge kinderen
Publicatie handreiking, oktober 2019 - Activities and strategies for parents with less education to promote the oral language development of their children: a review of empirical interventions
Publicatie review, juni 2019
In de media
- Taal begint thuis - Ouderwijsnet.nl, z.d.
- Thuis in Taal: over de taalontwikkeling van jonge kinderen - Tekstbureau Tekstttalenten, woensdag 18 november 2020
- De aanpak Thuis in Taal. In 7 stappen naar concreet resultaat! - Actief Ouderschap, november 2020
- De bibliotheek heeft nieuwe plannen - NRC, zaterdag 10 oktober 2020
- Taal krijgt extra aandacht in Arnhem - Arnhemse Koerier, dindag 1 september 2020