Effecten van gezinsprogramma’s

De rol van implementatiekwaliteit
Publicatiedatum: 01 maart 2018

Geletterde vaardigheden zijn van groot belang voor de schoolloopbanen van kinderen. Veel kinderen blijven achter in hun geletterde ontwikkeling en deze achterstanden zijn al aan het begin van het onderwijs zichtbaar. Ouders spelen een belangrijke rol in die geletterde ontwikkeling. Met gezinsprogramma’s wordt geprobeerd de geletterde omgeving van jonge kinderen te stimuleren om zo hun ontwikkeling te ondersteunen.

Toon:

Dit proefschrift heeft laten zien dat ook andere activiteiten dan voorlezen geschikt zijn om de kwaliteit van ouder-kind interacties te stimuleren. Praatplaten bleken veelbelovende activiteiten voor vroege interventie, in het bijzonder vanwege de mogelijkheid om kinderen actief te laten deelnemen aan het gesprek en abstracte gesprekjes uit te lokken, waaronder het maken van inferenties. Vaardigheden zoals inferenties kunnen maken zijn belangrijk voor de latere leesontwikkeling. Daarnaast maken de bevindingen duidelijk dat een goede implementatiekwaliteit van gezinsprogramma's niet vanzelfsprekend is. De la Rie onderstreept daarom het belang van aandacht voor implementatiekwaliteit, zowel in onderzoek als in de praktijk. In toekomstige evaluatiestudies van gezinsprogramma's zou meer aandacht moeten worden besteed aan implementatiekwaliteit om al dan niet optredende effecten te kunnen duiden. In de praktijk is het belangrijk om de implementatie van een gezinsprogramma systematisch voor te bereiden. Daarbij is aandacht voor differentiatie in programmadoelen, -materialen en -overdracht essentieel om de doorgaans diverse groep van deelnemende gezinnen beter te ondersteunen.  


Klik op de cover van het proefschrift om de e-publicatie te lezen. 
De publicatie is met wachtwoord 15702 beveiligd. 

 

Het artikel  ‘Implementation quality of family literacy programmes: a review of literature’ dat op basis van dit onderzoek werd geschreven viel in de prijzen

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.