Menu English

Pedagogisch Pact

Verbinding voor en door docenten

Publicatiedatum: 01 september 2015

Het Pedagogisch Pact is een samenwerkingsverband van Hogeschool Rotterdam en het NIVOZ. Het pact wordt gevormd door docenten en docententeams die zich bezighouden met de pedagogiek in het onderwijs.

Toon:

De aanjagers en deelnemers van het Pedagogisch Pact zijn op zoek naar afstemming tussen wat zij zeggen dat ze belangrijk vinden en wat ze vervolgens daadwerkelijk doen en tot uiting brengen in de onderwijspraktijk. Niet alleen in hun eigen praktijken, ook die van collega's. "De pedagogische dimensie van ons werk heeft naar ons idee te lang 'op de achterbank gezeten', en wij zijn van voornemens dit te gaan veranderen."

Het Pact richt zich op het betrekken van meerdere docenten en teams bij de pedagogische dimensie van het hoger onderwijs. En hen ook betrekken bij de verkenning van de verschillende pedagogische ideeën die in de loop van de tijd zijn ontstaan. Naast het opleiden tot professionals, is er ook aandacht voor de persoon achter de student, de persoon achter de professional. Het Pact wil elkaar en collega-docenten hierin uitnodigen samen dat bewustzijn te ontwikkelen, en handen en voeten te geven in de praktijk. De student(en) hierbij betrekken is vanzelfsprekend.

De verschillende ideeën die eenieder heeft bij het Pact kunnen dan ook juist goed naast elkaar bestaan. Aan de ene kant hebben we deelnemers die meer voelen voor 'de barricade op gaan' en de breedte zoeken, wat weer wordt aangevuld met deelnemers die zorgen voor de nodige verdieping. Belangrijk is elkaar daarbij continu kritisch te bevragen: 'Doen we wel wat we zeggen te doen?' en gedachten delen met elkaar.

Doelstelling
Doel is het ontwikkelen, expliciteren, aanscherpen en verhelderen van de onderwijsvisie en uitlijning daarvan met het concreet handelen en vormgeving van onderwijs. Daarnaast is het doel 'de menselijke maat' in het onderwijs terug te brengen en met elkaar te werken, als gelijkwaardige, kritische collega's. Leden van het Pact vinden elkaar daarbij in een gezamenlijke interesse in het belang van het pedagogische aandeel in ons onderwijs, het gebrek aan medewerking binnen de eigen context of de versnippering van de 'passie'.

Achtergrond
Hogeschool Rotterdam en NIVOZ maakten in studiejaar '14/'15 nader kennis met elkaar middels een traject Pedagogische Tact. Vanuit een wederzijdse behoefte verkenden drie betrokkenen de mogelijkheden om met elkaar in contact te blijven aangaande de pedagogische dimensie van onderwijs. Het idee ontstond om betrokkenen van beide organisaties een aantal keer per jaar bij elkaar te brengen voor ontmoeting en uitwisseling rondom 'het pedagogische' en verdere verspreiding daarvan binnen HR. En zo geschiedde, op donderdag 8 oktober 2015 vond de eerste editie plaats van het Pedagogisch Pact.