Duo-stage

Opleiden in de school
Publicatiedatum: 01 januari 2012

Hogeschool Rotterdam werkt samen in zeven opleidingsscholen voor voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Vanaf september 2018 lopen de meeste studenten van de tweedegraads lerarenopleiding stage in een opleidingsschool. Een deel van deze stages wordt als duo-stage ingevuld. In dit onderzoek wordt de duo-stage nader bekeken en geanalyseerd.

Toon:

Momenteel lopen er 24 studenten in duo’s stage. Via een aantal interviews met deze studenten en hun werkplekbegeleiders wordt achterhaald welke voor- en nadelen van duo-stages zij ervaren, en welke modellen van co-teaching er worden gebruikt. Daarnaast worden er schoolleiders, instituutsopleiders en studieloopbaancoaches bevraagd. Tevens wordt gevraagd naar de professionaliseringswensen van de werkplekbegeleiders.
Ter vergelijking worden er interviews met studenten en werkplekbegeleiders gehouden die individueel stage lopen. 

De interviews worden verwerkt in een vragenlijst die naar alle betrokken partijen gaat. Op basis van die resultaten worden de volgende vragen beantwoord:

  • Op welke manier kunnen duo-stages het best worden ingevoerd?
  • Hoe kunnen studenten worden voorbereid op deze vorm van stagelopen?
  • Welke professionalisering is er nodig bij de opleidingsscholen en schoolopleiders om duo-stages te optimaliseren?

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.