Menu English

Kansrijke Entree

Een ontwerpgericht onderzoek naar begeleiding van Entree-studenten en samenwerking tussen hun begeleiders

Publicatiedatum: 30 maart 2021

De overgang van school naar werk vormt voor Entree-studenten een grote uitdaging. Passende begeleiding en samenwerking is van belang om het ontwikkelproces van Entree-studenten in goede banen te leiden. Een projectteam van Kenniscentrum Talentonwikkeling van Hogeschool Rotterdam, Albeda Startcollege en Zadkine Startcollege heeft een ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd. Het resultaat is een handreiking over passende begeleiding van Entree-studenten en de daarvoor benodigde samenwerking tussen begeleiders onderling. De handreiking bestaat uit verschillende tools die direct in de praktijk te gebruiken zijn.

Digitaal magazine

In het digitale magazine "Kansrijke Entree" staat passende begeleiding van Entree-studenten centraal. Samen met Albeda Startcollege en Zadkine Startcollege heeft Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd en een aantal tools ontwikkeld die begeleiders binnen het onderwijs en stagebedrijven kunnen ondersteunen of inspireren bij het begeleiden van studenten.

Tools

Ga aan de slag!

Over het project

Introductie

Het Entree-onderwijs (mbo-1) is bedoeld voor jongeren van zestien jaar en ouder die om uiteenlopende redenen geen vooropleiding hebben afgerond. Zij worden in één jaar voorbereid op doorstroming naar mbo-2 of op het vinden van betaald werk. Het onderwijs richt zich op het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden die nodig zijn op de arbeidsmarkt, en op het verkennen van toekomstige carrièremogelijkheden. Een belangrijk onderdeel van het programma is het opdoen van praktijkervaring via stages bij werkgevers.

Uit landelijk onderzoek (Inspectie van het Onderwijs, 2018) en ons eigen vooronderzoek in het Raak-Kiemtraject 'Ontwikkelen 21e-eeuwse vaardigheden bij laagopgeleide jongeren' (Van Dijk, 2019) blijkt dat de Entree-route voor sommige jongeren een grote uitdaging vormt. Deze uitdaging komt voort uit verschillende factoren, zoals onvoldoende ontwikkelde vaardigheden en een gebrek aan ondersteunende netwerken, belemmerende persoonlijke omstandigheden en de toenemende complexiteit en onzekerheid van de arbeidsmarkt. Sommige van deze factoren zijn  door de COVID-19-crisis nog toegenomen. Het is daarom belangrijk om deze jongeren tijdens hun overgang naar werk integraal en op maat te begeleiden. Begeleiders op ROC's en praktijkbegeleiders hebben aangegeven behoefte te hebben aan een methodische handreiking hoe zij deze begeleiding kunnen invullen en hoe zij effectief kunnen samenwerken.

In dit onderzoeksproject werkten wij samen met professionals en Entree-studenten om zo'n handleiding te ontwikkelen. Onze partners in dit project zijn ROC Zadkine, ROC Albeda, MKB Rotterdam Rijnmond, Leerwerkloket Rijnmond en stagebedrijven.

Projectbeschrijving

In dit onderzoek ontwikkelden wij een handreiking over begeleiding van en samenwerking rondom Entree-studenten (mbo-1) tijdens hun overgang van school naar werk.

Het onderzoeksproject begon met het verzamelen van praktijkkennis in een diagnosefase. Hiervoor zijn studenten en begeleiders op school en op de werkvloer geïnterviewd om inzicht te krijgen in passende begeleidingsmethoden en passende wijzen van samenwerking. Vervolgens is samen met studenten en begeleiders  een methodische handreiking ontwikkeld, en zijn verschillende tools ontworpen die in de praktijk zijn getest. Op basis van de resultaten is de definitieve handreiking gemaakt en is een onderbouwing met voorbeelden geproduceerd. De handreiking en de onderbouwing zijn tijdens een regionale slotconferentie in juni 2023 gepresenteerd.

De verkregen inzichten en ontwikkelde tools worden landelijk verspreid via wetenschappelijke en vakpublicaties, via relevante netwerken en organisaties zoals het lectorenplatform Breed Platform Arbeid, SBB, het expertisecentrum voor beroepsonderwijs ECBO, NRO enz.

De uitvoering van het project Kansrijke Entree is ondersteund door een begeleidingscommissie met leden uit de Rotterdamse school- en stagepraktijk van Entree-studenten en door een wetenschappelijke commissie bestaande uit deskundigen op het gebied van beroepsonderwijs en begeleiding.

Resultaten

In dit onderzoek ontwikkelden wij in cocreatie een handreiking en onderbouwing voor begeleiders om Entree-studenten passend te begeleiden in de overgang naar werk Door de cocreatieve aanpak is gaandeweg een een learning community rondom dit thema ontstaan.

Dit onderzoek vindt zijn doorwerking via wetenschappelijke- en vakpublicaties, een slotconferentie en via het netwerk van het consortium. Daarnaast werken de uitkomsten van dit onderzoek op verschillende manieren door naar hbo-onderwijs, mbo-onderwijs en de onderzoekgemeenschap.

Doorwerking hbo-onderwijs: Doorwerking naar het hbo-onderwijs vindt plaats door deelname van studenten en docenten aan themabijeenkomsten. Daarin presenteren wij de resultaten van het onderzoeksproject Kansrijke Entree, de methodische handreiking en de ontwikkelde tools. Wij gaan in discussie over mogelijkheden en behoeften voor nadere kennisontwikkeling binnen dit thema om begeleiding, door- en uitstroom van Entree-studenten verder te verbeteren.

Doorwerking mbo-onderwijs: Doorwerking naar het mbo-onderwijs en naar stagebedrijven vindt plaats door gebruik van de handreiking en tools te stimuleren onder leden van de learning community. Verder zullen wij via ons eigen en hun netwerk andere begeleiders benaderen om de methodische handreiking en de tools te gebruiken om zodoende hun begeleiding bewuster vorm te geven,  aan te scherpen en hun samenwerking te versterken. ROC’s en stagebedrijven kunnen de handreiking en de ontwikkelde tools ook gebruiken voor het inwerken van nieuwe collega’s en bij professionaliseringsactiviteiten.

Samenwerkingen

ROC Zadkine, ROC Albeda, Hogeschool Rotterdam en stagebedrijven

Projectfeiten

Looptijd

Looptijd

2021 - 2023

Financiering

Financiering

RAAK-publiek subsidie

Lectoraat

Lectoraat

lectoraat Inclusieve Arbeid

Medewerkers

betrokken bij dit project