Menu English

Student Voice

Experiment in de Werkplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek

Publicatiedatum: 24 november 2020

Inclusieve pedagogiek en didactiek is ‘een sleutel’ tot studiesucces. Er zijn in de afgelopen jaren dan ook diverse cursussen en workshops voor professionalisering ontwikkeld. Deze zijn gericht op docenten, worden gegeven door docenten en kijken vanuit het perspectief van docenten. Maar waar is de ‘student voice’ in het professionaliseringaanbod? In dit experiment geven we de studenten de touwtjes in handen en keren we de verhoudingen om: studenten ontwikkelen een cursus Inclusief lesgeven voor hun docenten.

Toon:

(Beoogde) resultaten

Het resultaat van dit experiment is een methodiek die de toekomstige docent elke periode weer gaat gebruiken in een keuzevak waarin via actieonderzoek en met inbreng van de ‘student voice’ een bijeenkomst voor andere docenten wordt ontworpen. Studenten voelen meer erkenning. Docenten krijgen handvatten hoe ze de perspectieven van alle studenten mee kunnen nemen in hun onderwijs.

In de media