Ouders en geletterdheid

Samenwerken met (laaggeletterde) ouders aan de taalontwikkeling van hun kind

Voor de voor- en vroegschoolse educatie en onderbouw basisonderwijs

Het belang van taalstimulering (zoals veel praten met je kind, voorlezen) is algemeen erkend. Omdat het voor veel laaggeletterde ouders lastig is om deze activiteiten uit te voeren, bestaat het risico dat laaggeletterdheid wordt overgedragen van ouder op kind. Het is van belang voor de toekomstkansen van kinderen om deze cirkel te doorbreken. Hoe kan school samen met ouders werken aan taal en geletterdheid?

Gereedschappen

Films

Samenwerken met Ouders

In de volgende films meer over de aanpak van Thuis in Taal, die laaggeletterde ouders bij de taalstimulering van hun jonge kinderen thuis ondersteunt. De methode past bij de doelen en dagelijkse praktijk van peutergroepen en groep 1 t/m 4 van het basisonderwijs.

  

  

 

Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar. Vraag eenmalig een wachtwoord aan om alle films te bekijken.

Informele gesprekken

Op een positieve manier in gesprek met ouders. Hoe geef je informele gesprekken vorm? In onderstaande films een aantal voorbeelden. 

Download de kijkwijzer bij informeel contact leerkrachten en ouders

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Reza Amali uit groep1. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Jeremy uit groep 1.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Fatma uit groep 2.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar. Vraag eenmalig een wachtwoord aan om alle films te bekijken.

Kennismakingsgesprekken

Kennismaken met alle ouders aan het begin van elk schooljaar loont de moeite, want het legt de basis voor een positieve samenwerking tussen school en ouders in de begeleiding van het kind of de jongere.

Download de kijkwijzer bij deze voorbeeldfilms

Twee voorbeelden van het Kennismakingsgesprek met de ouders van Aysegul Yilmaz uit groep 3. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.  

Twee voorbeelden van het Kennismakingsgesprek met de ouders van Anna uit klas 1. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.  

Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar. Vraag eenmalig een wachtwoord aan om alle films te bekijken.

Voortgangsgesprekken

Op een positieve manier en met een bredere agenda dan het rapportgesprek aan de slag. Hoe bespreek je met ouders (en bij voorkeur ook met de leerling) over de brede ontwikkeling van de leerling, thuis en op school?

In deze film een voorbeeldgesprek met de ouders van Aysegul Yilmaz uit groep 3
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie.

p>

In deze film een voorbeeldgesprek met de ouders van Erica Esdoorn uit groep 6.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie.

Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar. Vraag eenmalig een wachtwoord aan om alle films te bekijken.

Verder lezen

Contactpersoon Ouders en geletterdheid - Martine van der Pluijm

Contactpersoon Thuisondersteuning bij opvoeding en Leren - Leonie le Sage 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.