Menu Zoeken English

Ouders en geletterdheid

Samenwerken met (laaggeletterde) ouders aan de taalontwikkeling van hun kind

Voor de voor- en vroegschoolse educatie en onderbouw basisonderwijs

Het belang van taalstimulering (zoals veel praten met je kind, voorlezen) is algemeen erkend. Omdat het voor veel laaggeletterde ouders lastig is om deze activiteiten uit te voeren, bestaat het risico dat laaggeletterdheid wordt overgedragen van ouder op kind. Het is van belang voor de toekomstkansen van kinderen om deze cirkel te doorbreken. Hoe kan school samen met ouders werken aan taal en geletterdheid?

Gereedschappen

aan de slag met de publicaties

Checklist Oudercontact

Omgaan met Ouders en taal

Leren van elkaar

De inloopactiviteit

Films

aan de slag met videovoorbeelden

Vanwege de privacy zijn niet alle films openbaar toegankelijk. Om de videovoorbeelden te kunnen bekijken heb je een wachtwoord nodig.

 Vraag hier eenmalig het wachtwoord aan 

voorbeeldfilms op thema

In de volgende films meer over de aanpak van Thuis in Taal, die laaggeletterde ouders bij de taalstimulering van hun jonge kinderen thuis ondersteunt. De methode past bij de doelen en dagelijkse praktijk van peutergroepen en groep 1 t/m 4 van het basisonderwijs.

  

  

 

Download de Kijkwijzer ouder-kind activiteiten bij de de handreiking Thuis in Taal

Op een positieve manier in gesprek met ouders. Hoe geef je informele gesprekken vorm? In onderstaande films een aantal voorbeelden. 

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Reza Amali uit groep 1. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Jeremy uit groep 1.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Twee voorbeelden van informele gesprekken met de moeder van Fatma uit groep 2.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.

Download de publicatie Blij(f) praten

Kennismaken met alle ouders aan het begin van elk schooljaar loont de moeite, want het legt de basis voor een positieve samenwerking tussen school en ouders in de begeleiding van het kind of de jongere.

Twee voorbeelden van het Kennismakingsgesprek met de ouders van Reza uit groep 1. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.  

Twee voorbeelden van het Kennismakingsgesprek met de ouders van Erika uit groep 6. 
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie opgenomen.  

Download de kijkwijzer bij deze voorbeeldfilms

Op een positieve manier en met een bredere agenda dan het rapportgesprek aan de slag. Hoe bespreek je met ouders (en bij voorkeur ook met de leerling) over de brede ontwikkeling van de leerling, thuis en op school?

In deze film een voorbeeldgesprek met de ouders van Aysegul Yilmaz uit groep 3
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie.

In deze film een voorbeeldgesprek met de ouders van Erica Esdoorn uit groep 6.
Er is een Liever niet zo, en een Zo kan het ook versie.

Download de kijkwijzer bij deze voorbeeldfilms

Verder lezen

Contactpersoon Ouders en geletterdheid - Martine van der Pluijm

Contactpersoon Thuisondersteuning bij opvoeding en Leren - Leonie le Sage 

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen