Ga direct naar de content

Soft controls

In control met soft controls
Publicatiedatum: 01 september 2014

Soft controls zijn nodig als aanvullende beheersmaatregelen om meer ‘control’ te krijgen op het gedrag van mensen in organisaties. Ook binnen het mkb wordt het belang gezien maar ontbreekt het nog aan kennis en middelen.

Toon:

Bij soft controls gaat het om maatregelen die van invloed zijn op bijvoorbeeld de motivatie, loyaliteit, ethiek, integriteit, inspiratie en waarden en normen van medewerkers. Voorbeelden van soft controls zijn voorbeeldgedrag (tone at the top), ruimte om incidenten te melden en het creëren van verantwoordelijkheidsbesef.

Mkb-ondernemingen hebben steeds meer interesse in andere maatregelen dan hard controls om weer ‘in control’ te komen. Zij zijn zich ervan bewust dat zij met de hierboven genoemde soft controls aan de slag moeten. De vraag is alleen, hoe? Er zijn twee obstakels:

  • Soft controls moeilijk meetbaar.
  • Er is weinig kennis over mkb-ondernemingen en soft controls. Onderzoek richt zich tot nu toe op grote ondernemingen en overheidsinstellingen. Beschikbare tools zijn niet beschikbaar voor het mkb.

Er is daarom een grote behoefte aan meer kennis over het functioneren van soft controls bij MKB-ondernemingen en aan handreikingen om het ‘in soft control zijn’ te verbeteren. De afwezigheid daarvan tot nu toe leidt ertoe dat deze ondernemingen zich beperken tot de makkelijker controleerbare en meetbare regels en procedures in de organisatie: de hard controls. Met, zo laat de praktijk zien, alle gevolgen van dien.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.