Monitoring e-Busz

Meer kennis over inzetbaarheid en betrouwbaarheid in de praktijk
Publicatiedatum: 05 februari 2016

Dit project is een noodzakelijke stap richting 100% zero emissie openbaar busvervoer in de regio Rotterdam. Het doel is twee hybride elektrische bussen zo veel mogelijk in te zetten als zero emissie bussen (ZEB). Hierdoor ontstaat inzicht in de betrouwbaarheid van de techniek en de actieradius van bussen uitgerust met wielnaafmotor in de Rotterdamse omgeving en is het mogelijk om de daadwerkelijke haalbaarheid van “groene buslijnen” te bepalen.

De introductie van een nieuwe aandrijftechniek in het OV gaat gepaard met technische hindernissen die alleen aan het licht komen tijdens de exploitatie. Dit is ook de ervaring van de HR, RET en e-Traction uit het eerdere project Nieuwe Energiezuinige Milieuvriendelijke Stadsbus (NEMS) voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (Rieck, 2013, Technisch verslag pilot project openbaar vervoer per bus in de regio Rotterdam, Stichting NEMS). Om klaar te zijn voor grootschalige introductie zero emissie voertuigen in de stadsregio Rotterdam is het daarom noodzakelijk om ook in de huidige bus-concessieperiode (t/m 2019) voort te bouwen op de kennis die er al is. En een nieuwe fase in te gaan waarin wordt toegewerkt naar een duurzame bus-operatie op basis van nieuwe technologie zoals ‘online real-time’ monitoring en tussentijd ‘fast charging’ van de accu’s. Met de inzet van de e-Buszen is het mogelijk om zowel technisch, logistiek als economisch te onderzoeken of het binnen het OV-netwerk van de RET mogelijk is toegewijde zero emissie bus-routes te ontwikkelen. Omdat batterij elektrische bussen nieuw zijn is er nog geen wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek voor zero emissie buslijnen verricht. Dit onderzoeksproject is relevant voor nieuwe praktijkkennis op het gebied van o/a e-Mobility, energiemanagement, logistieke planning, accu- en snel-laadtechniek en gebruik.

Doelstelling van het onderzoeksproject is het testen van de e-Buszen in de dienstregeling van de RET teneinde onderzoeksgegevens te verkrijgen over het gebruik van elektrische bussen, waarbij volgende drie hoofddoelstellingen kunnen worden onderscheiden:

I.             Meer inzicht over de inzetbaarheid en betrouwbaarheid van de e-Buszen;

II.            Inzicht over de optimale inzet van de Bussen als Zero Emissie Bussen in de dagelijkse dienstregeling;

III.           Inzicht in de exploitatiekosten en gebruikerservaringen.

RET is opdrachtgever, e-Traction en VDL Bus & Coach zijn belanghebbende en participant in het accu-onderzoek, Viriciti is dienstverlener in dit project.

Projectfeiten

Looptijd

Januari 2015 - januari 2019

Onderzoeksmedewerkers

Constant Staal vanuit RDM CoE

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.