Ga direct naar de content

Innovatiekracht hbo en mkb

Samen sterker staan
Publicatiedatum: 01 mei 2017

Wat er kan worden gedaan om de samenwerking tussen het hbo en het mkb te verbeteren?

Toon:
Introductie

Uit diverse studies komt naar voren dat het hoger beroepsonderwijs (hbo) en het middel- en kleinbedrijf (mkb) elkaar nodig hebben om te innoveren, maar elkaar (nog) niet of onvoldoende weten te vinden. Kenniscentrum Business Innovation is in opdracht van het Nederlands Lectoren Platform Ondernemerschap en het Ministerie van Economische Zaken begonnen met een onderzoek naar wat er kan worden gedaan om deze samenwerking te verbeteren.

Projectbeschrijving

Onderzoek door het Adviesraad Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTI) in 2015 wijst uit dat het hoger beroepsonderwijs (hbo) en het middel- en kleinbedrijf (mkb) elkaar nodig hebben om te innoveren. Het mkb heeft een beperkte capaciteit om zelf nieuwe kennis te ontwikkelen en zijn hiervoor aangewezen op externe kennispartners (het hbo). Het mkb brengt kennis naar hogescholen over ontwikkelingen in de praktijk. Kennis die in het hbo nodig is om onderwijscurricula up-to-date te houden.

Kenniscirculatie tussen mkb en hogescholen kan onder andere plaatsvinden door:

  • stages en afstudeeropdrachten
  • samenwerking in onderzoeks- en innovatieprojecten
  • uitwisseling van personeel
  • disseminatie van rapporten, artikelen, seminars en lezingen
  • 'facility sharing'

(bron: AWTI)

Het project bestaat onder andere uit literatuuronderzoek, workshops en het afnemen van enquĂȘtes. Hierin worden de knelpunten binnen het hbo en het mkb vastgesteld. In juni vindt de pilot-workshop plaats, gevolgd door vier workshops in het najaar. Aan de workshops nemen lectoren en docenten uit het hbo en mkb-ondernemers deel. 

Verbinding met het onderwijs

Een student van de University of Santiago doet aanvullend literatuuronderzoek. Het eindrapport van dit project draagt bij aan het curriculum van verschillende hbo-opleidingen. 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.