Menu Zoeken English

Digitaliseringsscan

Digitaliseren van het mkb
Publicatiedatum: 01 januari 2018

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mkb-ondernemers (te) weinig inspelen op de kansen en bedreigingen die digitalisering met zich meebrengt. Doel van het project is een meetinstrument te ontwikkelen welke het mkb kan helpen digitalisering optimaal toe te passen in de organisatie.

Toon:

De wereld om ons heen verandert snel onder invloed van digitalisering. Zowel in ons privé leven als zakelijk brengt digitalisering kansen en bedreigingen.

Het mkb profiteert nog weinig van digitalisering. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mkb-ondernemers (te) weinig inspelen op de kansen en bedreigingen die digitalisering met zich meebrengt. Veel zien dat ze wat moeten gaan doen met ‘digitalisering’ maar weten niet waar ze moeten beginnen. Welke technologieën zijn beschikbaar? Wat gaat werken? Wat betekent nieuwe technologie voor de bedrijfsprocessen en het business model? Wat verwachten de klanten en leveranciers? Wat is een goede business case? Hoe financier je die? Waar haal ik de benodigde kennis? Het vinden van antwoorden vereist tijd en kennis die veel mkb'ers niet zo maar hebben waardoor verandering en vernieuwing niet of maar langzaam op gang komen.

Het onderzoek

Een van de leeropdrachten van Digital Business is om te onderzoeken welke barrières mkb-bedrijven ondervinden bij digitalisering en hoe deze barrières opgeheven kunnen worden. De nadruk ligt daarbij in eerste instantie op de markt- en organisatieonzekerheden. Als die onzekerheden en problemen in kaart gebracht zijn kan gezocht worden naar passende oplossingen en kunnen de benodigde middelen in kaart gebracht worden. Door de beperking van de onzekerheden wordt de basis gelegd voor succesvolle technologische innovatie.

Verbinding met het onderwijs

Om ondernemers in beweging te brengen kunnen studenten een belangrijk rol spelen. Zij gaan door middel van het afnemen van interviews, scans en marktonderzoek ondernemers ‘spiegelen’, bewustwording vergroten, ideeën genereren en onzekerheden reduceren. Ook bij het uitwerken van ideeën en het onderzoeken van haalbaarheid moeten studenten een rol spelen.

Hogeschool Rotterdam gaat met studenten van de opleiding bedrijfskunde, aangevuld met andere disciplines op een gestructureerde manier in gesprek met mkb-bedrijven over hun positie in het perspectief van technologische innovatie en de praktische toepassing daarvan.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.