'Nieuw denken'
Het strategische vermogen van MKB bedrijven is doorgaans beperkt, er zijn weinig middelen en de dag van vandaag vraagt alle aandacht. Het gebrek aan vooruit denken is een groot risico gegeven de grote dynamiek in de omgeving: stilstand is achteruitgang! Studenten kunnen een rol spelen om ondernemers te spiegelen en samen met hen nieuwe mogelijkheden te ontdekken en uit te werken. Door deze activiteiten nauwgezet te monitoren ontstaat er inzicht in hoe ondernemers bezig zijn met de toekomst en tegelijkertijd komen we erachter in hoeverre zij staan voor ‘nieuw denken’. Dat is het programma Business Booster.
Commerciële propositie voor MKB bedrijf
Teams van vier studenten ontwikkelen in een half jaar voor een bestaand MKB bedrijf een zo disruptief mogelijke nieuwe commerciële propositie die optimaal inspeelt op de digitale en duurzame ontwikkeling. Per jaar kunnen zo’n dertig bedrijven meedoen. Parallel aan de activiteiten van de studenten vindt onderzoek plaats vanuit het kenniscentrum naar hoe de betrokken ondernemers zelf bezig zijn met de toekomst van hun bedrijf en in hoeverre de ideeën van de studenten bij hen aan slaan. Zo ontstaan nieuwe inzichten over het strategische vermogen van MKB bedrijven in het algemeen en hun strategisch leervermogen in het bijzonder. Het onderzoek vindt plaats middels semi-gestructureerde vragenlijsten, die de studenten afnemen bij ‘hun’ bedrijf.
Verbinding met het onderwijs
Het programma Business Booster is onderdeel van de community Global Marketing & Sales van de opleiding Commerciële Economie. Het vindt plaats in het zesde semester van de opleiding (februari – juli). In 2020 gaat de Business Booster voor het derde jaar van start.