Menu Zoeken English

European Entrepreneurship Training Community

Ondernemerschapsvaardigheden in het onderwijs
Publicatiedatum: 01 januari 2018

Ondernemerschap gaat niet langer meer alleen over cognitieve vaardigheden, zoals ‘business management’, ‘planning’ en ‘analyse’, maar steeds meer ook om non-cognitieve vaardigheden, zoals kritisch, proactief en creatief zijn. Dit onderzoek gaat in op hoe ons onderwijs hieraan kan bijdragen.

Toon:

In de geglobaliseerde en competitieve wereld van nu zijn kennis, innovatie en ondernemerschap cruciaal voor duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Europese Commissie benadrukt in haar EU 2020-strategie het belang van onderwijs om studenten beter voor te bereiden op een veranderende wereld (European Commission, 2010; 2017, p. 2). De behoefte van zowel het werkveld als de maatschappij veranderen, waardoor andere vereisten ontstaan voor succes in zowel privé- als het professionele beroepsleven. Er is meer aandacht nodig voor kritisch denken, creativiteit en samenwerking om de uitdagingen van de 21ste eeuw aan te kunnen gaan (OECD, 2018, p. 96). Deze uitdagingen vragen om ondernemerschap, niet in die zin om een eigen bedrijf te starten, maar veel meer in ondernemend en innovatief handelen, zowel internationaal als transdisciplinair. Het hoger onderwijs zal meer moeten doen om studenten te leren in plaats van passief, onzeker en afhankelijk te zijn meer creatief, zeker en doelgericht, oftewel: ondernemend te worden (Idem).

Doel project

Het doel van dit project is om transdisciplinair ondernemerschap te bevorderen en door zowel internationaal als transdisciplinair samen te werken ondernemerschapsonderwijs in Europa verder te helpen. De partners, verschillende hogescholen en universiteiten uit Letland, Finland en Groot-Brittannië, slaan de handen ineen om:

  • een digitaal platform voor de uitwisseling van ‘best practices’ op te richten;
  • onderzoek naar transdisciplinair ondernemerschap te doen;
  • een Europese methodologie voor transdisciplinair ondernemerschapsonderwijs te ontwikkelen;
  • een Europees netwerk op te bouwen voor hoger ondernemerschapsonderwijs.

Verder zal Anglia Ruskin University in Groot-Brittannië twee Venture Camps organiseren om de methodologie te testen en verder door te ontwikkelen en zal elke partner een aantal lokale conferenties en evenementen organiseren voor de disseminatie van alle resultaten.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.