Vliegende start nieuwe Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid

19 september 2016

Met de decentralisaties in het sociaal domein wil de overheid ruimte maken voor meer zelfredzaamheid in de samenleving. Deze transformatie krijgt vorm in de alledaagse uitvoering en concrete ondersteuning in de wijk. Zeven gemeenten, diverse welzijns- en zorginstellingen en twee hogescholen bundelen samen kennis voor professionals en beleidsmakers in de nieuwe Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Doel is de professionals in het sociale domein te verstevigen in de uitvoering van hun werk, om zo inwoners optimaal te kunnen ondersteunen.

Samen leren en verbinden in de wijk

Onderzoek, ondersteuning, ontwikkeling en onderwijs (scholing) zijn belangrijke ingrediënten voor de samenwerking binnen de werkplaats. De werkplaats is van en voor burgers, social professionals en beleidsmakers. Op basis van casestudies, praktijkanalyses en theorie stimuleert en verbindt de werkplaats het leren van inwoners, professionals, beleidsmakers, bestuurders en studenten. In de periode september 2016 tot en met augustus 2017 start de werkplaats met twee thema’s:

1. Doorontwikkeling van sociale wijkteams. Hoe bouwen we aan integrale en wijkgerichte teams?
  2. Samenwerking formeel en informeel. Hoe sluiten bijvoorbeeld mantelzorgers en vrijwilligers aan bij het werk van de professional?

De werkplaats bestaat uit de gemeenten Dordrecht, Rotterdam, Schiedam,Vlaardingen en de BAR-organisatie. Ook zijn diverse zorg- en welzijnsinstellingen uit de regio en Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland aangesloten. Het ministerie van VWS ondersteunt deze regionale samenwerking. Deze nieuwe werkplaats is een vervolg op de Wmo-werkplaats Rotterdam, die in de periode 2012-2016 actief was. Momenteel zijn er 14 regionale Werkplaatsen Sociaal Domein actief in Nederland.

Startconferentie Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid

Op donderdag 22 september 2016 maakt de werkplaats haar programma bekend. De startconferentie zal een actieve vorm hebben. Een panel van wethouders, directeuren en managers buigt zich samen met de zaal over de potentie van deze nieuwe werkplaats.

Donderdag 22 september 2016
Tijd: 10.00 – 12.00 uur
Locatie: Theater Openbare Bibliotheek Rotterdam - Hoogstraat 108, 3011 PV Rotterdam