Serious Game voor Makersplaatsen in Bibliotheken

30 november 2018

Een groeiend aantal bibliotheken richt makerplaatsen in, plekken waar bezoekers met technologie aan de slag kunnen gaan. Om hen te helpen bij het ontwikkelen en vormgeven van makersprogramma’s voor het onderwijs heeft het kenniscentrum Creating010 van de Hogeschool Rotterdam de serious game “roadmap makerplaatsen” ontwikkeld. Hiermee kunnen bibliotheken hun makerplaatsen door ontwikkelen van knutselen 2.0 naar plekken om te leren met 21ste -eeuwse vaardigheden.

Het spel biedt drie ontwikkellijnen. De beleidslijn zet de bibliotheek neer als partner van het onderwijs in de rol van een toekomstgericht kenniscentrum en connector. De curriculumlijn zet de maakfacilitator centraal, een bibliotheekmedewerker of een leerkracht die als inspirator en als expert in kennisdeling en didactiek opereert. De community-lijn geeft de bibliotheek de rol van verbinder met de lokale gemeenschap en als plek van leven lang leren.

Stimuleren

Het spel komt voort uit ontwerpend onderzoek naar de rol en toekomst van makerplaatsen bij bibliotheken en de vraag hoe makerplaatsen 21ste -eeuwse vaardigheden bij basisschoolleerlingen kunnen stimuleren. Het onderzoek bestond uit een literatuurstudie, een observatieonderzoek en een aantal ontwerpsessies en werd mede mogelijk gemaakt door SiA, het nationaal regieorgaan praktijkgericht onderzoek, in het kader van de regeling KIEM 21st Century Skills.

De publicatie over dit onderzoek van de hand van Peter Troxler, Eva Visser en Maarten Hennekes en het spel zijn hier te  vinden: https://crea010.com/roadmapmakerplaatsen