RDM Rotterdam viert 10-jarig bestaan

03 juli 2019

In tien jaar is RDM Rotterdam uitgegroeid tot de plek waar onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan innovaties op het gebied van digitale transformatie, maakindustrie, energietransitie en ontwikkeling van mensen. Dit viert RDM Rotterdam op 4 juli met een speciaal programma tijdens het Future Flux Festival.

Waar vroeger beroemde schepen als het stoomschip Rotterdam werden gebouwd, biedt de voormalige werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) plaats aan bedrijven, onderwijs en onderzoek. Midden in de haven – maar toch verrassend dicht bij de stad – werken zij hier samen aan innovaties die bijdragen aan een slimme haven. Een breed scala aan zakelijke en culturele evenementen vult dit aan en maakt van RDM een dynamisch gebied. Hogeschool Rotterdam speelt daarin als 'bewoner' van de campus een rol.

Campus

Bijzonder aan de campus op RDM Rotterdam is de vestiging van mbo- en hbo-techniekonderwijs onder één dak. De faciliteiten, labs en machines waar ze mee werken zijn state-of-the-art. Doordat studenten ook meewerken aan real life projecten van bedrijven, komt een toekomstige baan snel in beeld. RDM is hierdoor een interessante plek voor studenten en nodigt jongeren uit tot het kiezen voor een technische studie.

Rotterdam Makers District

Samen met RDM Rotterdam – de oude Rotterdamse Droogdokmaatschappij en een florerende innovatiehub – vormt M4H het Rotterdam Makers District. Hier is plek voor ondernemers en kennisinstellingen uit de nieuwe economie. Jonge bedrijven krijgen de kans uit te groeien tot gevestigde ondernemingen. Jongeren kunnen er kennis maken met techniek. Nieuwe technologieën kunnen ontstaan door spontane samenwerkingen. Dat maakt het stadsdeel tot een proeftuin voor de circulaire economie. Innovatieve maakindustrie komt tot bloei in een bruisende stedelijke omgeving met woningen, horeca, onderwijs en cultuur.

Programma tijdens Future Flex Festival

Op 4 juli a.s. viert RDM Rotterdam deze mijlpaal. Een belangrijke doelstelling van dit evenement is om innovatie in de haven een podium te geven en zichtbaar te maken. Er is een inspirerend programma samengesteld rondom de thema’s digitalisering, human capital, energietransitie en maakindustrie en zijn er tientallen projecten te zien, workshops en keynotes.