NWO Promotiebeurs voor Eva Visser

Implicaties van Technologisch Utopisme in promotieproject onderzocht

26 april 2019

Sinds begin dit jaar is Creating 010 een promovenda rijker. Drs. Eva Visser, als onderzoeker verbonden aan het Kenniscentrum, was succesvol met haar aanvraag voor een promotiebeurs voor docenten bij NWO.

Haar onderzoek heeft betrekking op de historische parallellen tussen de Technocratische Beweging van het begin van de 20ste eeuw en de huidige Singularity beweging die zich heeft geformeerd rond Google’s Ray Kurzweil en andere denkers. Het gedachtegoed rondom de Singularity vindt ook in Nederland navolging.

Het project is een combinatie van historisch en geesteswetenschappelijk onderzoek naar de maatschappelijke en politieke consequenties van het denken over technologie. Visser studeerde eerder Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit, is al geruime tijd aan Creating 010 verbonden en werkt in het onderwijs bij het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie. Binnen de opleiding Communication, Media and Games Technology (CMGT) is ze onder andere medeverantwoordelijk voor het onderwijs in techniekfilosofie.

Haar project past binnen de toegenomen belangstelling voor maatschappelijke en ethische implicaties van technologische ontwikkelingen. Haar promotie vindt plaats onder auspiciën van professor Jos de Mul, hoogleraar wijsgerige antropologie aan de Erasmus School of Philosophy. De begeleiding binnen Hogeschool Rotterdam is in handen van Florian Cramer.