Mkb-bedrijven laten kansen liggen op het gebied van soft controls

Behavioral Risk Congres 2017

03 december 2017

“Mkb-bedrijven missen kennis en mogelijkheden om actief met soft controls te werken en daarop bewust te sturen” aldus docent-onderzoeker Desiree Meurs. Op donderdag 28 november was zij samen met Gert de Jong van Hogeschool van Amsterdam keynote spreker bij het Behavioral Risk Congres 2017 in Baarn.

In de key-note sessie stond het onderzoek naar soft controls binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb) centraal. Dit gesubsidieerde onderzoek wordt samen met Hogeschool van Amsterdam uitgevoerd. Gert de Jong en Desiree Meurs schetsten tijdens de key-note sessie de stand van zaken van het onderzoek.

Soft Controls in de praktijk

“Het eerste probleem zit al in de definitieomschrijving” vertelt Desiree. “In de literatuur is er nog steeds geen consensus bereikt. Hierdoor is het voor bedrijven lastig soft controls op de juiste manier vorm te geven binnen de organisatie.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat het mkb kennis en mogelijkheden mist om actief met soft controls te werken en daarop bewust te sturen. “Wat we zien is dat bedrijven niet weten hoe ze soft controls in de praktijk moeten brengen”. De onderzoekers benadrukten dat een soft-control instrument deze bedrijven kan helpen om de mogelijkheden zichtbaar te maken.

Over het onderzoek

Kenniscentrum Business Innovation doet sinds 2013 onderzoek naar soft controls. In april 2017 heeft het onderzoek een SIA RAAK mkb subsidie toegekend gekregen. In samenwerking met Hogeschool van Amsterdam wordt dit onderzoek uitgevoerd.

Meer weten

Bent u geïnteresseerd of wil u als partner meedenken en meewerken aan het onderzoek naar soft controls? Neem dan contact op met Desiree Meurs of Gert de Jong

Lees meer over het onderzoek naar Soft Controls

Bekijk de profielpagina van lector Maaike Lycklama à Nijeholt