Maak kennis met projecten en activiteiten van het Kenniscentrum

Highlights Creating 010 nu beschikbaar

26 april 2019

Begin april is het nieuwe jaarlijks magazine van het Kenniscentrum verschenen, dit maal onder de titel Highlights Creating 010. Het magazine bevat een keur van projecten en activiteiten uit het recente verleden.

In twee bijdragen wordt teruggeblikt op een tweetal openbare lessen van lectoren van Creating 010, respectievelijk Ben van Lier en Maaike Harbers. De eerste stelt in een vraaggesprek in het magazine onder meer: “We gebruiken allerlei slimme apparaten, maar overzien de consequenties van de onderlinge verbinding nauwelijks.” Die zijn verbonden in wat hij cyber physical systems noemt. Direct daarop aan sluit de oproep van Maaike Harbers aan creatieve ontwerpers om bij het ontwerpen van op algoritmes gebaseerde systemen ethisch denkwerk in te zetten.

Verder wordt in Highlights Creating 010 veel aandacht besteed aan makersonderwijs, onder meer in een terugblik op de eerste zeven jaar van het Stadslab. Dat is een leer- en experimenteercontext waarin Creating 010 en het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie onderwijsinnovaties ontwikkelen en waar studenten en docenten al makend leren. Een van de gangmakers van dat lab is, naast lector Peter Troxler, Manon Mostert. Highlights introduceert Manon’s nieuwe boek ‘Hey teacher, find your inner designer!’ Voorts veel aandacht voor het retailonderzoek bij Creating 010. Ook bevat deze editie de introductie van de twee meest recent aangestelde lectoren bij het Kenniscentrum: Lotte Willemsen (Communication in the Networked Society) en Mortaza Shoae Bargh (Privacy and Security). Voorts leidt lector Sunil Choenni de lezer langs de valkuilen van Big Data. Tenslotte kan een bijzonder project niet onvermeld blijven: Bladmuziek. Studenten Communicatie en Multimedia Design bedachten in samenwerking met het Kenniscentrum een bijzondere toepassing om sociale cohesie te bevorderen. Het gaat om een groenvoorziening die mensen verbindt met een taal die velen van ons goed spreken: muziek. Het werd een doorslaand succes.