Fascinatie met de toekomst verbindt hogeschool en universiteit

17 mei 2017

Het onderzoek aan hogescholen en universiteiten kan zich verbinden door de gezamenlijke fascinatie voor de toekomst. Dat stelde lector Paul Rutten in de sessie over samenwerking in onderzoek die plaats vond tijdens het Science Works congres over de vormgeving van maatschappelijke impact door Hogescholen.

De toekomst- en ontwerpgerichte oriëntatie van het praktijkgericht onderzoek kan de kennisvoorraad van de academische wereld activeren en daarmee haar impact vergroten. Het congres werd op 16 mei gehouden aan de Haagse Hogeschool. Rutten stelde verder dat niet alleen binnen het HBO praktijkgericht onderzoek plaatsvindt, maar ook aan de universiteiten. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als het om de kunsten gaat, vindt binnen het HBO zelfs fundamenteel onderzoek plaats.

Er bestaat geen een-op-een relatie tussen instellingen en soorten onderzoek. Gezamenlijk onderzoek van universiteiten en hogescholen kan het werkveld equiperen om effectiever en efficiënter te interveniëren in de maatschappelijke praktijk. Dan kan de publieke sector zijn, maar ook het bedrijfsleven. Rutten riep de praktijkgerichte onderzoekers op om zich niet op te sluiten in traditionele onderzoeksmethoden. Die werken vaak beperkend, aldus de lector.

In het plenaire ochtendprogramma onderstreepte demissionair Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Jet Bussemaker het belang van praktijkgericht onderzoek binnen het HBO en beklemtoonde ze het maatschappelijk belang van de opleiding die de hogescholen aan toekomstige hoogwaardige professionals bieden. Zij vormen de waardendragers van morgen, aldus Bussemaker die daarnaast vaststelde dat ze nog wel even in functie is, met het oog op de gestrande kabinetsformatie.