Europese kennisuitwisseling rondom kwetsbare zwangeren

Kwetsbaarheid in de geboortezorg

08 februari 2018

RAAK-mkb kent het lectoraat Verloskunde en Geboortezorg een subsidie toe om de zorg voor kwetsbare zwangeren te verbeteren. Verloskundige praktijken en opleidingen Verloskunde in én buiten Nederland gaan kennis en best practices over kwetsbare zwangeren uitwisselen om zo bij te dragen aan de kennis en vaardigheden van verloskundigen.

Complex thema

Kwetsbare zwangeren vormen een belangrijk en complex thema in de dagelijkse praktijk van de geboortezorg. Het is niet altijd makkelijk om kwetsbaarheid te herkennen, kwetsbare vrouwen annuleren vaker hun afspraken met verloskundigen en er zijn veel professionals betrokken. In Nederland is de zorg voor kwetsbare zwangere vrouwen versnipperd en daarom is het onduidelijk voor geboortezorg professionals welke interventies er zijn en of die interventies effectief zijn.

Samenwerking

Het lectoraat heeft samen met de bachelor en masteropleiding Physician Assistent van Hogeschool Rotterdam en vele partners deze aanvraag ingediend om uitwisseling van kennis en vaardigheden rondom kwetsbare zwangeren mogelijk te maken en zo van elkaar te leren. De partners zijn onder andere verloskundige praktijken in de regio Zuidwest Nederland en zes collega-hogescholen/universiteiten in Europa. Deze opleidingen hebben een verloskundige praktijk of praktijkpartner betrokken, waardoor verbinding met de praktijk en ook tussen onderwijs en praktijk gewaarborgd is. Verder zijn diverse partners als adviseur betrokken bij dit project waaronder de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen, het Erasmus MC en de  lector internationalisering van Hogeschool Rotterdam.

Het project ‘Vulnerable pregnant women throughout Europe; Exchanging knowledge and best practices from midwifery practices throughout Europe to improve quality of midwifery care’ gaat in april 2018 van start met een duur van minimal twee jaar.

De betrokken verloskundige praktijken in Nederland zijn:

• Verloskundigenpraktijk 'Een Goed Begin' (Rotterdam)
  • Verloskundigenpraktijk Charlois (Rotterdam)
  • Verloskundigenpraktijk de Singel (Dordrecht)
  • Verloskundigenpraktijk Lucina (Dordrecht)
  • MeM Verloskundigen (Delfgauw (VSV Delft))
  • Verloskundigenpraktijk Lize Verbaas (Rotterdam, Hoogvliet)

De betrokken hogescholen/universiteiten zijn:

• Artesis Plantijn University Antwerp (België, Antwerpen)
  • Artevelde University College Ghent (België, Gent)
  • Turku University of Applied Sciences (Finland, Turku)
  • University of Milano Bicocca (Italië, Milaan)