Inspirerende woorden op symposium 'De logopedist als coach!?'

‘Coaching is een appel doen op wat iemand zelf al kan.’

05 december 2018

Op donderdag 29 november 2018 organiseerden de Rotterdamse opleiding Logopedie, het lectoraat ‘Zorg voor Communicatie’ (Kenniscentrum Zorginnovatie) en Zoloro het symposium ‘De logopedist als coach?!’. Zij kijken samen met de ruim 40 aanwezigen terug op een geslaagde avond. Doel van deze avond was om de samenwerkingsmogelijkheden tussen werkveld, onderwijs en onderzoek te bevorderen. Hierbij stond de coachende werkwijze, die de veranderende samenleving nu steeds meer van de logopedist verlangt, centraal.

‘Coaching is een appel doen op wat iemand zelf al kan’

Monique Oudes, logopedist, docent en begeleidingskundige op Hogeschool Rotterdam, startte de avond met een uitleg van wat coaching inhoudt: ‘Coaching is een appel doen op wat iemand zelf al kan’. Dit werd op indrukwekkende wijze gedemonstreerd: een rollenspel liet zien hoe een coachende manier van gespreksvoering de gesprekspartner helpt om zijn eigen kracht te vinden.

Eerste resultaten project ‘Met Taal Vooraan’

Aansluitend vertelden logopedist Gaby van de Venne (Zoloro) en lector Karin Neijenhuis Kenniscentrum Zorginnovatie) over de opbrengsten van het project ‘Met Taal Vooraan’. Gaby liet zien welke taalstimulerende strategieën, die op basis van literatuuronderzoek zijn bepaald, centraal stonden in de training van negen pedagogisch medewerkers op verschillende locaties voor Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) te Rotterdam. Ook vertelde ze over haar werkwijze tijdens de videobegeleidingssessies en de coaching on the job. De opbrengsten, waarover Dr. Karin Neijenhuis vertelde, zijn positief: pedagogisch medewerkers zien de training als een aanvulling op de reeds bestaande professionalisering op het gebied van taal, zijn zich bewust geworden van hun rol in de taalstimulering en hebben zelf ervaren welke strategieën zij kunnen toepassen om de taal van hun leerlingen te stimuleren. De komende periode worden de videoanalyses in samenwerking met studenten van de opleiding logopedie afgerond. Daarna wordt de opbrengst van de training op het daadwerkelijk gedrag van de pedagogisch medewerkers duidelijk.

Tekst gaat verder onder foto.

Het aanwezige publiek reageerde enthousiast (‘ ik wil ook getraind worden’) maar merkte ook op, dat dergelijke trainingen nog lang niet standaard diensten zijn van logopedisten aan kinderopvangpersoneel. Dit geeft genoeg stof om het project voort te zetten. Vanuit het lectoraat zal, samen met de logopedisten van Zoloro, naar financiering voor het vervolgtraject gezocht worden.

De avond werd voortgezet met de presentatie van Ilham El Harouni, oud-student en logopedist. In haar afstudeeronderzoek besteedde zij aandacht aan de kennis van pedagogisch medewerkers op het gebied van stotterverschijnselen bij jonge kinderen. Ook hierbij komt een coachende rol naar voren, die de logopedist kan toepassen in de samenwerking met ouders en professionals.

Daarna was het woord aan Martine Grinwis, logopedist en docent-onderzoeker binnen Kenniscentrum Zorginnovatie. Zij vertelde over het co-coachingsproject, waarbij studenten logopedie samen met pedagogisch medewerkers op peuterspeelzalen taalstimulerings-strategieen volgens ‘Met Taal Vooraan’ toepassen in een gezamenlijk traject. Zowel pedagogisch medewerkers als de studenten zien hierbij nieuwe kansen om zichzelf te ontwikkelen.

Afsluiting

Tot slot werden op interactieve wijze de opgedane kennis en ideeën verzameld. De reacties van de aanwezige logopedisten varieerden van herkenning van de noodzaak tot een coachende werkwijze, tot de wens om hier nadere scholing in te volgen. Al met al was het een geslaagde en inspirerende avond!

Kijk voor een uitgebreid verslag op de facebookpagina van Zoloro.