Blog Internationale Dag van de Jongerenvaardigheden 2019

Blog door Christoph Maria Ravesloot

15 juli 2019

Een keer per jaar organiseert Bouwend Nederland in de Jaarbeurs in Utrecht de BIM onderwijsdag voor mbo- en hbo-bouwopleidingen.

In 2018 was ik als dagvoorzitter in de gelegenheid om de volgende vraag aan de zaal te stellen: Wie van jullie driehonderd studenten denkt dat hij of zij in staat is om de beginselen van het modelleren in BIM aan toekomstige collega’s over te dragen, als jij na je afstuderen in de bouw gaat werken? Het antwoord daarop was niet verrassend, mijn gevoel daarbij wel: Dit is een historische moment.

Er waren ruim twintig handen die de lucht in gingen. Er waren ook ruim driehonderd volwassen ogenparen, die benieuwd waren welk talent daar dan in de zaal zat. Talent dat zo veel BIM bekwaamheid heeft en zoveel volwassenheid toont, dat een bijdrage aan een van de meest stille revoluties in de bouwindustrie verwacht kan worden.

Vertegenwoordigers van bouwbedrijven zijn al jaren actief binnen universiteiten en hogescholen om in een zo vroeg mogelijk stadium studenten aan de eigen organisatie te binden. Daar is nu een officiële dimensie aan toegevoegd. Moesten studenten tot nu toe alleen als nieuwe collega’s worden binnengehaald, die nog opgeleid moesten worden naar een acceptabel werkniveau binnen een bouworganisatie. Zo moeten getalenteerde studenten nu vooral worden binnengehaald om bij te dragen aan een cultuurverandering die vanaf nu door BIM gestuurd moet gaan worden.

Het fenomeen om mensen binnen een organisatie te halen via werving en selectie, om de bestaande groep mensen te ondersteunen in een onvermijdbaar veranderingsproces, wordt onboarding genoemd.

Onboarding bij BIM is het binnen de organisatie halen van afgestudeerde mbo-, hbo- en wo-studenten, die meer weten van hoe je in een BIM omgeving moet samenwerken, dan de zittende generatie werknemers.

Dat betekent, volgens onderzoek van de Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Duurzame HavenStad, dat de junior collega beter om kan gaan met de digitale wereld van BIM, maar ook dat de junior collega zijn vaardigheden aan zijn senior collega wil uitleggen. Daar komen negen belangrijke competenties bij kijken.

1.  communicatie in de organisatie over BIM;
2.  delen van informatie over BIM;
3.  gebruik van BIM voor een verbeterde interne samenwerking;
4.  helpen van collega’s in het gebruik van BIM;
5.  gebruik van BIM voor een verbeterde externe samenwerking;
6.  delen van ervaring met BIM projecten;
7.  anderen enthousiast maken voor gebruik van BIM;
8.  communiceren buiten de eigen organisatie over BIM;
9.  action ondernemen om BIM implementatie altijd te verbeteren.

Ter ere van de nationale jongeren dag vandaag 15 juli 2019 daarom deze lofzang aan de jonge generatie, die precies bovenstaande competenties leren op hun opleidingen en daarom BIM gewoon gaan doen.