Ga direct naar de content

Dr. Connie Dekker-van Doorn

Lector Evidence-Based Care in Nursing

Connie Dekker-van Doorn is lector Evidence-Based Care in Nursing bij Kenniscentrum Zorginnovatie. Zij is tevens onderzoeker aan Erasmus MC en het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit.

Evidence-based care maakt de zorg professioneler: patiëntgericht, veilig en doelmatig. Naast het zoeken naar bewijs voor het effect van de interventie – krijgt de patiënt de juiste zorg? – wordt er rekening gehouden met de wensen van de patiënt: past deze behandeling bij deze persoon? Patiëntveiligheid is een hoofdthema in het onderzoek van Connie Dekker: "Hoe voorkom je dat er fouten ontstaan in het zorgproces?" Daarnaast richt zij zich op onderwerpen als pijnmanagement, zelfmanagement en patiëntenparticipatie.

Buiten de aandacht voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en het wetenschappelijk toetsen van bestaande, zal er nadrukkelijk worden gekeken naar de manier waarop nieuwe interventies worden geïntroduceerd. Dit laatste is van bijzonder belang, omdat er over de hele linie grote veranderingen in de oriëntatie en organisatie van de zorg gaande zijn, met de risico's van dien. Kwaliteit en veiligheid krijgen in de zorg veel aandacht, maar tegelijk is er discussie over stijgende ziektekosten. Onderzoek toont aan dat patiënten niet altijd de juiste behandeling krijgen en soms is er sprake van over- of onderbehandeling. Kwaliteitsbewaking is volop actueel.

Het lectoraat Evidence-Based Care in Nursing is onderdeel van de onderzoekslijn Evidence-Based Care van Kenniscentrum Zorginnovatie.

Samenwerking

AMC. Erasmus MC – Neonatologie. Hanzehogeschool. Medical Delta. Vrije Universiteit.

Onderwijs

Connie Dekker-van Doorn geeft les aan meerdere opleidingen van het Instituut voor Gezondheidszorg (Hogeschool Rotterdam) en is verbonden aan de minors Take the Lead en MeerTaligheid. Zij begeleidt Honours- en bachelorstudenten bij het afstuderen, is betrokken bij verschillende PMG-projecten (Projectmatig en Multidisciplinair werken aan Grootstedelijke Vraagstukken) en werkt daarin nauw samen met de opleiding Gezondheidszorg Technologie van Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC.

Connie Dekker-van Doorn is opgeleid als A-verpleegkundige en studeerde af aan de Universiteit Utrecht als onderwijskundige met specialisatie opleidingskunde. Na jarenlange ervaring in advies- en managementfuncties in de zorg begon zij aan haar promotieonderzoek naar de rol van werkprocessen, menselijke factoren en teamleren in relatie tot patiëntveiligheid. Voor dit onderzoek was zij verbonden aan Erasmus MC en het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit. In 2014 is Connie Dekker gepromoveerd op het proefschrift: A Delicate Balance: Adaptive design and team learning in the operating theatre.

Minors

Betrokken bij de volgende minors
  • Meertaligheid

    Deze minor biedt een verdieping in de logopedische aspecten van meertaligheid. Denk aan onderzoeksmogelijkheden, diagnostiek en behandelmethodes.

  • Take the lead (duaal)

    Duale studenten van de studierichting hbo-V hebben binnen deze minor de uitdaging om een project uit te voeren dat betrekking heeft op de patiëntenzorg in de zorginstelling waar men studeert en werkt. Het kan gaan om het evalueren van de bestaande praktijk, het verbeteren van de praktijk door een vernieuwing in te voeren of het grondig analyseren van een praktijkprobleem.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.