Ga direct naar de content

Mirjam de Bruijne

Promovenda Ontwikkeling Leesstrategieën

Mirjam de Bruijne doet een promotieonderzoek naar het begrijpend leesproces van leerlingen in de eerste twee leerjaren van het vmbo (niveau bb/kb).

Mirjam de Bruijne studeerde toegepaste taalwetenschap aan de Universiteit van Tilburg en deed voor haar afstuderen onderzoek naar het leren lezen en schrijven van tweetalige Turks-Nederlandse kinderen. 

Sinds 2003 werkt zij bij CED Groep, een grote landelijke onderwijsadviesorganisatie. Daar ontwikkelt Mirjam lesmaterialen op het gebied van begrijpend lezen en woordenschat (o.a. Nieuwsbegrip), leesbevordering en taalgericht vakonderwijs. Over die thema’s geeft zij trainingen aan docenten in het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo. Verder ondersteunt zij scholen bij de ontwikkeling van taalbeleid. Ook is Mirjam lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen van CED Groep.

Promotieonderzoek

Het promotieonderzoek omvat een hardopdenkstudie naar het begrijpend leesproces van leerlingen in de eerste twee leerjaren van het vmbo (niveau bb/kb).

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.