Ga direct naar de content

Drs. Anne van der Kooi

Oud-lector Brede School

Anne van der Kooi werkte van oktober 2011 - oktober 2015 als lector ‘Brede Scholen’ (nu onderzoekslijn Optimalisering Leerprocessen) bij Kenniscentrum Talentontwikkeling aan Hogeschool Rotterdam.

Vanuit die praktijkervaring is hij steeds meer geïnteresseerd geraakt in de theoretische modellen achter de verschillende typen brede scholen, nationaal en internationaal. Tijdens zijn studie sociologie heeft hij zich intensief bezig gehouden met sociale psychologie en sociale pedagogiek om uiteindelijk op het vakgebied 'sociologie van bouwen en wonen' af te studeren. Hij werkte na zijn afstuderen vijftien jaar in de volkshuisvesting waarvan 10 jaar als corporatiedirecteur. Dat maakt hem tot een generalist pur sang die in brede zin een enorme belangstelling heeft voor en actief is in allerlei maatschappelijke vraagstukken. Hij woont in een echte multiculturele buurt in Den Haag en was acht jaar voorzitter van de ouderraad van een basisschool. Ontwikkelingsprocessen van kinderen tussen nul en twaalf jaar hebben zijn bijzondere belangstelling. Naast zijn werk is Anne van der Kooi eigenaar van een adviesbureau en bestuurslid van het Haags Werkbedrijf Publieke Taken. Ook is hij voorzitter van de Stichting Buurteigenaren Nieuw Valkenbos.

Een nieuw perspectief voor brede scholen

In zijn openbare les van 18 juni 2013 heeft Anne van der Kooi een nieuw perspectief voor de brede scholen neergezet onder de titel: 'De brede school als leergemeenschap. Betekenisvol leren door samenhangende en elkaar versterkende leercontexten'. Zijn motto daarbij is: "it takes whole brain teaching to raise a child". In zijn onderzoeksprogramma gaat Anne van der Kooi het accent leggen op de vraag hoe brede scholen leercontexten kunnen creëren waarin het formele leren en het informeel geleerde met elkaar verbonden worden. Leren wordt daardoor betekenisvoller voor het kind en de leeropbrengsten zullen stijgen. Binnen dergelijke leercontexten zullen groeps- en vakleerkrachten met elkaar moeten gaan samenwerken volgens het concept van team teaching. Kennis vanuit de neurobiologie wordt hierbij gebruikt om zoveel mogelijk hersengebieden en hersenactiviteiten te betrekken bij het leerproces. Verbinden wordt dan integreren en kennis wordt creatieve kennis.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.