Menu Zoeken English

Dr. Martine van der Pluijm

Postdoc Maatwerk

Martine van der Pluijm is docent en onderzoeker bij Hogeschool Rotterdam. Zij promoveerde in 2020 en werkt als postdoc op project MAATWERK.

Martine van der Pluijm werkt sinds 2011 bij Hogeschool Rotterdam als docent en onderzoeker. Martine houdt zich bij de bacheloropleiding Social Work en masteropleiding Pedagogiek bezig met het begeleiden van ontwerpgericht onderzoek. Daarnaast is zij sinds 2020 als post doc werkzaam bij het onderzoeksproject MAATWERK. Dit onderzoek bouwt voor op de schoolaanpak (Thuis in Taal) die Martine ontwikkelde tijdens haar promotieonderzoek. 

Martine is pedagoog met als specialisatie opvoedingsfilosofie (Katholieke Universiteit Nijmegen, 2002). In 2020 promoveert Martine op een onderzoek waarvoor zij een programma ontwikkelde dat leraren helpt partnerschapsrelaties aan te gaan met laagopgeleide ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hiervoor werkte Martine in verschillende functies in het werkveld, onder meer als begeleider van alleenstaande minderjarige asielzoekers, beleidsadviseur en onderwijsontwikkelaar. In 2006, startte zij als zelfstandig ondernemer en werkte ze als project manager op het terrein van onderwijs en beleid. In deze periode ontdekte ze hoe belangrijk een taalrijke omgeving is voor jonge kinderen en hoe een lage opleiding en laaggeletterdheid bij ouders een belemmering kunnen vormen in de taalondersteuning van hun kind. Ook zag Martine hoe moeilijk het is voor scholen in te spelen op deze groep kinderen en laagopgeleide ouders en de ongelijke kansen die dit creëert. Vanuit die ervaring startte zij haar onderzoek op dit terrein en werkt zij in co-creatie met (voor)scholen aan effectieve manieren om aan te sluiten bij de taalomgeving van kinderen en ouders die deze steun het meeste nodig hebben. 

Docent-onderzoeker van het jaar 2020 - Martine van der Pluijm

Kenniscentrum Talentontwikkeling sprak waardering uit voor Martine van der Pluijm, omdat zij zorgvuldig heeft gewerkt aan de wetenschappelijk onderbouwde en in de praktijk bruikbare aanpak Thuis in taal, om ook laaggeletterde/laagopgeleide ouders te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kind. Haar ambitie is om de wetenschap dienstbaar te maken aan het verbeteren van de praktijk en dat is haar gelukt.

Publicatie proefschrift

At home in language: Design and evaluation of a partnership program for teachers with lower-educated parents in support of their young children’s language development.

Lees het proefschrift van Martine

Podcast - Thuis in taal met Martine van der Pluijm

Spelletjes spelen, samen lezen, gesprekjes voeren. Er zijn tal van manieren waarop ouders de taalontwikkeling van hun kinderen kunnen stimuleren. Helaas zijn dit soort activiteiten niet voor iedereen vanzelfsprekend. Er bestaan grote verschillen tussen de taalvaardigheid van kinderen als zij starten op school. De invloed van ouders is onmiskenbaar. Als juist de thuisomgeving zo bepalend is, zou daar dan niet meer aandacht voor moeten zijn? Zouden scholen of leerkrachten kunnen bijdragen aan de thuis taalomgeving van hun leerlingen, en hoe dan? En welke rol speelt meertaligheid hier in?

Beluister de podcast

 

Project(en)

Van Dr. Martine van der Pluijm

Publicatie(s)

Van Dr. Martine van der Pluijm

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen