De toenemende kansenongelijkheid verlangt naar het ontwikkelen van een vertaling van hoge verwachtingen in de praktijk van alledag in de klas. Uit onderzoek blijkt, dat studenten beter presteren als docenten onderwijzen vanuit hoge verwachtingen. In die zin staat en valt het onderwijs met docentvaardigheden die nodig zijn in deze, veelal grootstedelijke, scholen. Binnen Hogeschool Rotterdam is uitgesproken dat het werken met hoge verwachtingen een belangrijke bouwsteen is voor de vormgeving van het onderwijs aan HR. Het is opgenomen in de strategische agenda voor de komende vijf jaar (Talent voor transitie 2023-2028). De hogeschool vindt dit thema zo belangrijk dat er een duo lectoraat komt. Een aantal opleidingen is al bezig om interne trainers op te leiden teneinde hun docenten te trainen in de toepassing van hoge verwachtingen in hun onderwijs.
Onderzoekslijn
Het onderzoeksprogramma van het lectoraat is ingebed in de onderzoekslijn Optimalisering Leerprocessen van Kenniscentrum Talentontwikkeling.
“Verwacht veel van je leerlingen en studenten en laat je aangenaam verrassen”
Lector Didactiek van Hoge Verwachtingen