Menu Zoeken English

Over de lector

Dr. Jelle van Baardewijk

Jelle van Baardewijk studeerde filosofie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en Berlijn. Hij promoveerde op een onderzoek naar het wereldbeeld en de morele houding van bedrijfskundestudenten. Hij spreekt en schijft regelmatig over economie, onderwijs en maatschappij in de media. Samen met filosoof Ad Verbrugge redigeerde hij de bundels Waartoe is de universiteit op aarde? (2014) en Onderwijs in tijden van digitalisering (2017). Ook is hij co-auteur van het boek Het Goede Leven en de Vrije Markt dat als eindexamenboek filosofie wordt gebruikt van 2019 tot 2022 op het vwo. Met dat boek won hij tevens de Socrates Wisselbeker voor beste publieksboek filosofie 2018.

‘Alles met mate’ stond er op de tempel van Delphi. Wij moderne mensen vinden het heel lastig om matigheid na te streven. Toch is dat het grote thema van onze tijd: grenzen stellen aan jezelf en elkaars gedrag. De tijd van ongebreideld kapitalisme en globalisering is voorbij.

Jelle van Baardewijk

Naast zijn werk als lector aan de hogeschool is Jelle van Baardewijk als filosoof verbonden aan de faculteit sociale wetenschappen van de Vrije Universiteit. Hij geeft colleges in de ‘maatschappelijke bestuurskunde’ en begeleidt scripties op het snijvlak van ethiek, beleid en bedrijf. Bovendien is hij verbonden aan Centrum Èthos, een centrum voor onderzoek, debat en onderwijs naar maatschappelijke transformaties. 

Jelle is sinds 2019 lid van de Amsterdam Young Academy, een platform voor jonge wetenschappers. 

Volg Jelle van Baardewijk

Op social media
 

Blogs

Op Profielen
Dilemma op Donderdag: Vals brandalarm: schorsen of corvee?

Dilemma op Donderdag: Vals brandalarm: schorsen of corvee?

Het gebeurt steeds vaker: studenten die de afname van tentamens saboteren door het brandalarm te activeren. De hogeschool treedt dan hard op: de vandaal wordt een jaar geschorst. Een student vroeg zich af: Is dat niet overdreven?

Dilemma op Donderdag: Jaarlijkse onderwijsevaluatie, nodig of overbodig?

Dilemma op Donderdag: Jaarlijkse onderwijsevaluatie, nodig of overbodig?

De onderwijsperiode loopt op zijn einde en dat betekent dat er weer geëvalueerd moet worden. Niemand lijkt daar veel zin in te hebben. De vraag van deze week is: Is deze tegenzin terecht? Of moeten we evaluaties volmondig omarmen?

Dilemma op Donderdag: Behouden of innoveren?

Dilemma op Donderdag: Behouden of innoveren?

Is stilstand achteruitgang als het over onderwijsontwikkeling gaat? Sommige experts denken van wel, maar filosoof Jelle van Baardewijk heeft daar zo z’n eigen gedachten over.

Dilemma op Donderdag: Klimaatontkenning of linkse indoctrinatie?

Dilemma op Donderdag: Klimaatontkenning of linkse indoctrinatie?

Je kunt nauwelijks nog met duurzaamheid en klimaat bezig zijn zonder in een ideologisch debat terecht te komen, concludeert filosoof Jelle van Baardewijk. In dit Dilemma op Donderdag analyseert hij hoe we als hogeschool in dat mijnenveld kunnen opereren.

Dilemma op Donderdag: Durf te denken!

Dilemma op Donderdag: Durf te denken!

De medezeggenschap van de hogeschool stemt achter gesloten deuren. Daarmee win je een zekere vrijheid, analyseert filosoof Jelle van Baardewijk, maar er gaat ook iets mee verloren. Is het uiteindelijk een goed idee of niet? Je leest het in dit Dilemma op Donderdag.

Dilemma op Donderdag: Moet je buiten werktijd je e-mail bijhouden?

Dilemma op Donderdag: Moet je buiten werktijd je e-mail bijhouden?

E-mails van je werk beantwoorden in het weekend of ‘s avonds: heb je er weleens bij stilgestaan waarom je dat wel of niet zou moeten doen? Wees gerust: filosoof Jelle van Baardewijk dacht er goed over na. De uitkomst daarvan lees je in zijn blog Dilemma op Donderdag.

Dilemma op Donderdag: Moeten we de zesjesjagers opjagen?

Dilemma op Donderdag: Moeten we de zesjesjagers opjagen?

Je kunt zelf een nacht gaan liggen piekeren over die lastige kwestie, of je leest de scherpe analyse van filosoof Jelle van Baardewijk in zijn blog Dilemma op Donderdag. Deze keer: moet je als docent meer uit zesjesstudenten halen?

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen