Hogeschool Rotterdam doet onderzoek op Lowlands

20 mei 2019

Denken jongeren na over hun levenseinde? Hebben ze een social mediatestament gemaakt? Hoe zien ze hun uitvaart? Wat staat er op hun bucketlist?

Om meer inzicht te krijgen hoe jongeren omgaan met de rol van de dood gaat een team van onderzoekers van Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC onderzoeken hoe jongeren op Lowlands nadenken over hun levenseinde. Festivalbezoekers kunnen langsgaan bij Lowland Science (LLS) dat een eigen plek heeft op het festivalterrein.

Online nalatenschap

We zien de dood in films, documentaires of videogames. We praten over bekende personen van wie
het overlijden of herdenken met veel media-aandacht gepaard gaan. Desondanks staan veel mensen
niet stil bij de dood, en bij wat een eventueel overlijden voor henzelf en nabestaanden betekent.

Wat zou je nog willen doen voor je dood? Hoe wil je dat nabestaanden je herinneren? Daarnaast speelt een steeds groter deel van ons leven zich online af – iets wat zeker geldt voor jongeren. Wat laat je online na? De focus bij jongeren ligt toch vooral op het leven, terwijl stilstaan bij de dood iets normaals is, of in ieder geval zou moeten zijn.

De Dooie Hoek

In de line up van Lowlands staat het onderzoek onder de naam LL Science – De Dooie Hoek ‘geprogrammeerd’. Erica Witkamp is projectleider vanuit Kenniscentrum Zorginnovatie en het Erasmus MC. Drie aspecten worden onderzocht: wat vinden jongeren belangrijk om te doen voor ze dood gaan (door het maken van een bucketlist), hebben ze nagedacht over hun eigen uitvaart en hoe reageren ze daarop (door het in scene zetten van hun eigen uitvaart), hoe willen jongeren na hun dood herinnerd worden en voortleven op het internet (door het invullen van een social media wilsbeschikking).