Menu English

Welke rol pak je in jouw manier van lesgeven en coachen?

Ontdek hoe systemisch werken voor jou kan werken

Op 10 oktober van 14.30 tot 17.00 uur organiseert het Opstellingenlab Hogeschool Rotterdam een workshop over systemisch kijken en werken. Ontdek hoe dit jou kan helpen in je manier van lesgeven en coachen.

Ons persoonlijke leven en functioneren wordt voor een groot deel bepaald door bewegingen die zich onzichtbaar en onbewust afspelen. In de systemische theorie wordt dit de onderstroom genoemd. Net zo spelen die dynamieken binnen organisaties. Om deze dynamieken te onderzoeken start volgend studiejaar het Opstellingenlab Hogeschool Rotterdam, een unieke samenwerking tussen docenten van de instituten IVG, ISO en IVL. Deze samenwerking is voortgekomen uit een experiment van de WERKplaats inclusieve didactiek en pedagogiek.

Doel van het Opstellingenlab

Het doel van het Opstellingenlab is tweeledig. Ten eerste willen we geïnteresseerden in systemisch werk bij elkaar brengen, om elkaar te inspireren en de energie te versterken. Ten tweede willen we door middel van het onderzoeken van werkgerelateerde thema’s op de HR dynamieken verhelderen. Beweging komt voort uit de onderstroom en is daardoor verbindend, in tegenstelling tot verandering die vaak gericht en rationeel wordt ingezet. Hierbij valt te denken aan

  • Dynamieken binnen de organisatie als geheel
  • Dynamieken binnen teams
  • Persoonlijke dynamieken
    • Jouw plek binnen de organisatie
    • De dubbele driehoek

Achtergrond van systemisch werken

Ons persoonlijke leven en functioneren wordt voor een groot deel bepaald door bewegingen die zich onzichtbaar en onbewust afspelen in wat in de systemische theorie de onderstroom genoemd wordt. Binnen het systemische werk onderscheiden wij daarin het mogen innemen van een plek in een groep (+met als belangrijkste groep onze familie), het opgenomen zijn binnen de ordening van die groep en het vinden van een balans tussen geven en nemen in de uitwisselingen binnen die groep. Door middel van opstellingen (zie www.wetendveld.nl voor uitleg en voorbeelden) worden die dynamieken zichtbaar en bewust, en worden interventies mogelijk.

Net zo spelen die dynamieken binnen organisaties. Ook daar is het belangrijk een plek te hebben, te weten hoe jouw functie binnen de hiërarchie past, en de balans tussen geven (inspanning, werk) en nemen (salaris, waardering). Daarnaast speelt het doel van de organisatie een belangrijke rol. Deze dynamieken zijn vaak deels zichtbaar. Onder de oppervlakte, in de onderstroom, kunnen deze onvermoede andere invloeden hebben, bijvoorbeeld loyaliteiten naar personen of gebeurtenissen. Ook daar kunnen opstellingen verhelderend werken.

Bijeenkomsten

Het lab start met twee workshops als introductie op systemisch kijken en werken, waarvan de eerste op 10 oktober is. Daarna is er de mogelijkheid om dynamieken rondom een ingebrachte vraag op te stellen. De invulling van de daarop volgende labs hangt mede af van de wensen en behoeften van de deelnemers.

De zeven bijeenkomsten worden op de donderdagen in de volgende weken gehouden:

  • Periode 1 week 6 (Workshop 1)
  • Periode 2 week 2 (Workshop 2)
  • Periode 2 week 6 (Lab)
  • Periode 3 week 2 en 6 (Lab)
  • Periode 4 week 2 en 6 (Lab)

Betrokken docenten

De betrokken docenten zijn:

  • Conny van Oudheusden (ISO)
  • Sonja Roos (ISO)
  • Arie van der Wijst (IVG)
  • Selma van Huijzen (IVG)
  • Ton Meulman (IVL)

Aanmelden

Wil je deelnemen aan deze workshop, meld je dan aan via Ton Meulman (meuap@hr.nl). In eerste instantie is deze workshop bedoeld voor medewerkers van IVG, IVL en ISO. Medewerkers van deze instituten krijgen voorrang bij de aanmelding. De workshop wordt gehouden op Museumpark, na je aanmelding volgt verdere informatie per e-mail.

Let op: alleen toegankelijk voor docenten Hogeschool Rotterdam.