Ethisch Café: Kinderen waar we geen raad mee weten

31 maart 2019

Afgelopen 19 maart was er in het Huis van de Wijk in de Agniesebuurt weer een nieuwe editie van het Ethisch Café, dit is een gezamenlijk initiatief van Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en Enver. Bij deze bijeenkomst was het onderwerp: ‘Kinderen waar we geen raad mee weten’.

Bij deze bijeenkomst was het onderwerp: ‘Kinderen waar we geen raad mee weten’. In de theaterzaal kwamen tal van geïnteresseerden bijeen om samen hun ideeën te delen over dit onderwerp. Soms bieden ouders thuis onvoldoende veiligheid of is het gedrag van kinderen zelf risicovol. Een pasklare oplossing heb je als jeugdprofessional niet altijd een-twee-drie voorhanden. Je wil graag samen met ouders, kinderen en netwerk aan oplossingen werken in de eigen, vertrouwde omgeving. Maar je wil ook de veiligheid waarborgen. Nabije oplossingen kunnen botsen met veilige oplossingen, buiten de vertrouwde omgeving. Deze complexe opdracht stond die dag centraal bij het Ethisch Café.

Na de ervaringen van professionals en als cliënten reflecteerde Peer van der Helm, lector residentiële jeugdzorg op Hogeschool Leiden op hun verhalen. Peer stelt dat kinderen minder snel uit huis worden geplaatst als:

• al direct, in wijkteams, een goede, verklarende analyse wordt gemaakt
  • direct met behandeling (‘evidence based’) wordt gestart
  • ouders bij dit proces worden betrokken.

De gepresenteerde casuïstiek laat zien dat behandeling, in afwachting van een stabiele woonplek, wordt uitgesteld. Deze vicieuze cirkel moet worden doorbroken. Je mag er op voorhand vanuit gaan dat deze kinderen hoe dan ook behandeling nodig hebben. Hiervoor is voldoende wetenschappelijke evidentie. Voor een verklarende analyse presenteert Peer een model voor persoonlijke diagnostiek, gebaseerd op vier vragen:

1. Wat is er gebeurd?
  2. Waar ligt kwetsbaarheid en waar weerbaarheid?
  3. Waar wil je naar toe?
  4. Wat heb je nodig?

Vervolgens gingen pannelleden en publiek met elkaar in gesprek.

Toby Witte: Stel het belang van het kind voorop. Toon daarbij het lef om af te wijken en standaarden los te laten.

Peer van der Helm: Ieder kind heeft ergens een haakje, ook kinderen die niks lijken te willen. Zoek dat haakje.

Stans Goudsmit: Zorg dat, bij stagnatie in de jeugdhulp, iemand zegt: dit is mijn kind, ik hak de knoop door.

Thea Roelofs: Werk eraan dat ouders en kinderen regie houden over hun eigen leven. Jorik: Wees duidelijk en eerlijk tegen kinderen, dat kunnen zij best aan.

Geïnteresseerd in dit onderwerp en wil je meer weten? Bekijk het volledige verslag van het Ethisch Café hieronder.